CNN AMERICA, INC. 439

CNN America, Inc. and Team Video Services, LLC
and National Association of Broadcast Employ-
ees and Technicians, Communications Workers
of America, Local 31, AFL-CIO

CNN America, Inc. and Team Video Services, LLC
and National Association of Broadcast Employ-
ees and Technicians, Communications Workers
of America, Local 11, AFL-CIO. Cases 05-CA-
031828 and 05-CA-033125

September 15, 2014
DECISION AND ORDER

BY CHAIRMAN PEARCE AND MEMBERS MISCIMARRA
AND HIROZAWA

This case concerns CNN'’s unlawful replacement of a
unionized subcontractor, TVS, with an in-house nonun-
ion work force at its Washington, DC, and New York
City bureaus. The judge found that CNN and TVS were
joint employers, and that CNN violated the Act by (1)
terminating the subcontracts with TVS out of antiunion
animus and thereby causing the discharge of TVS em-
ployees; (2) failing to bargain with the Union about the
decision to terminate the subcontracts and the effects of
that decision; (3) making coercive statements; (4) im-
plementing a hiring plan designed to limit the number of
discharged TVS employees it hired to staff its in-house
operations in order to avoid a successorship bargaining
obligation; and (5) as a successor, failing to recognize
and bargain with the Union and unilaterally changing
employees’ terms and conditions of employment.

We agree with the judge, essentially for the reasons he
states, that CNN committed each of those violations.
Because of the voluminous record and the length of the

1 On November 19, 2008, Administrative Law Judge Arthur J. Am-
chan issued the attached decision. CNN filed exceptions, a supporting
brief, an answering brief, and a reply brief. The General Counsel and
the Union filed separate cross-exceptions, supporting briefs, and an-
swering briefs. The General Counsel also filed a reply brief.

The National Labor Relations Board has delegated its authority in
this proceeding to a three-member panel.

The Board has considered the judge’s decision and record in light of
the exceptions and briefs and has decided to affirm the judge’s rulings,
findings, and conclusions consistent with our explanations below, and
to adopt the recommended Order and notice as modified and set forth in
full below.

The Respondent has excepted to some of the judge’s credibility find-
ings. The Board’s established policy is not to overrule an administra-
tive law judge’s credibility resolutions unless the clear preponderance
of all the relevant evidence convinces us that they are incorrect. Stand-
ard Dry Wall Products, 91 NLRB 544 (1950), enfd. 188 F.2d 362 (3d
Cir. 1951). We have carefully examined the record and find no basis
for reversing the findings.

361 NLRB No. 47

judge’s decision, we summarize his findings and indicate
where our analysis differs.?

1. BACKGROUND; JOINT-EMPLOYER STATUS
A. Facts

In 1980, Turner Communications created CNN as a
24-hour cable television news channel. Headquartered in
Atlanta, Georgia, CNN is in the business of news gather-
ing, producing, and broadcasting. At the time of the
hearing in this case, it maintained a network of bureaus
and over 900 national and international affiliates.

CNN opened its Washington, DC news bureau in
1980. It opened its New York City (NYC) news bureau
in 1985. From the start, CNN made the decision that the
operation of the electronic equipment at those bureaus
would be performed by outside contractors. Between
1980 and 2002, it awarded exclusive technical support
service contracts, known as Electronic News Gathering
Service Agreements (ENGAS), to a series of companies.

The first company to operate the equipment at the DC
bureau was Mobile Video Services. In 1982, following
an election, the Board certified National Association of
Broadcast Employees and Technicians, Communications
Workers of America, AFL-CIO, Local 31 as the collec-
tive-bargaining representative of Mobile Video’s em-
ployees performing CNN work. In 1985, after the NYC
bureau opened and following an election, the Board certi-
fied National Association of Broadcast Employees and
Technicians, Communications Workers of America,
AFL-CIO, Local 11 as the collective-bargaining repre-
sentative of the NYC employees.® Each of the four sub-
sequent contractors hired nearly all of its predecessor’s
employees and continued to recognize the Union. At all
relevant times, DC and NYC were CNN’s only bureaus
where the technical staff was represented by a union.

In 1997, CNN DC Bureau Chief Bill Headline and
Deputy Chief Peggy Soucy visited Asgard Entertainment
Group, Inc. (Asgard), a DC-based television film produc-
tion enterprise, and invited it to bid for the DC operations
contract. Asgard won the bid and created Team Video
Services (TVS) for the sole purpose of servicing the
ENGA. In early 2001, again after a visit and at the invi-
tation of CNN’s top NYC management personnel, As-
gard bid for and won the ENGA contract for the NYC
operations. Asgard created Team Video Services of New

2 We affirm the judge’s evidentiary rulings and deny all of CNN’s
due process contentions. In particular, we reject CNN’s argument that
it was disadvantaged by the judge permitting the General Counsel to
amend the complaint at the close of his case, and we reject CNN’s
argument that CNN was harmed by the Regional Director’s letters to
employees advising them of the proceedings and their rights.

3 CNN was not named in the election petition in either the DC or
NYC bureau.



440 DECISIONS OF THE NATIONAL LABOR RELATIONS BOARD

York (TVS NYC; TVS and TVS NYC are hereafter
jointly referred to as TVS) to service that ENGA. TVS
hired about 95 percent of the technicians who worked for
its predecessor in Washington. It hired about 90 percent
of the technicians who had worked for its predecessor in
New York.

The ENGA between CNN and TVS covering the DC
bureau was effective from September 18, 1997, through
October 31, 2001, and the parties renewed it twice there-
after, through December 5, 2003. The ENGA between
CNN and TVS covering the NYC bureau was effective
from March 2002 to January 16, 2004. In most respects,
the DC and NYC ENGAs contained similar provisions.*
In general, they required TVS to provide to CNN video
and audio technicians, managers for the technicians, and
other individuals required for news gathering and pro-
duction, in a manner specified in detail in the ENGAs.
CNN in turn was required to advance to or reimburse
TVS its labor costs for technicians, including wages,
benefits, workers’ compensation and other insurance
premiums, and payroll taxes, in addition to paying a
monthly management fee and advancing or reimbursing
vehicle expenses, all subject to detailed specifications
and conditions.® The provisions of the ENGAs most
relevant to the issues before us are summarized as fol-
lows:

e TVS would supply full-time technicians available for at
least 40 hours per week, and make part-time techni-
cians available for fewer hours, on a 24-hour per day, 7
days per week basis, as needed by CNN; the services
provided would be a top priority and would be per-
formed by the technicians prior to performing any work
for any other client or customer or for TVS’ parent or
member entities, notwithstanding any other agree-
ments, contracts or commitments to the contrary.

e CNN would have the right to require changes in TVS
staffing levels and to negotiate with TVS to adjust the
number of technicians and associated fees.

e TVS would, at all times, cooperate fully with CNN
management in providing such services.

* The severance provisions of the two ENGAs were slightly differ-
ent: the DC ENGA did not obligate TVS to pay severance to techni-
cians who were hired by CNN; the NYC ENGA entitled all technicians
to severance pay, regardless of whether they were subsequently hired
by CNN.

® The details concerning the determination of the amounts to be paid
for labor costs, vehicle costs, and management fees appear to have been
set forth in appendices to the ENGAs. Those appendices, which were
the subject of protracted subpoena litigation, were redacted by the
Respondent either in their entirety or to exclude all details concerning
payment components or amounts.

e TVS would provide CNN with detailed, itemized
monthly statements of all payments and expenditures,
and CNN had the right to audit TVS’ books and rec-
ords related to the ENGAS without cause or giving pri-
or notice.

o If CNN paid TVS more money than TVS spent to sup-
ply services and CNN believed that the money was not
used to maintain the quality of work as determined by
CNN, TVS was required to remit to CNN 75 percent of
the surplus.

¢ In addition to the contractual payroll amounts, CNN
would deposit into TVS’ account an additional 2 per-
cent of payroll wages and taxes per month (the Merit
Funds), which TVS could distribute as merit pay to the
ENGA employees.

o Upon CNN'’s approval, CNN would reimburse TVS for
all travel costs incurred by the technicians while per-
forming work for CNN.

o CNN would reimburse TVS for overtime, part-time,
and meal penalties accrued by the technicians while
covering assignments, provided that CNN approved in
advance TVS’ resort to overtime or part-time use of
technicians and approved the rates to be paid to any
part-time technicians.®

¢ In the event that technicians’ absence, vacation, sick
leave or other leave caused TVS to be unable to cover
the assignments requested by CNN with full-time tech-
nicians working at straight-time rates, TVS would co-
ordinate with CNN to determine whether, and how
many, additional technicians would be needed to ac-
complish assignment coverage.

e CNN would allow TVS to increase its payroll by 4 per-
cent each year, and CNN had the right to review and
approve all TVS’ payroll transactions.

o CNN would supply all equipment used by TVS techni-
cians to perform their work; such equipment would re-
main the sole and exclusive property of CNN and
would be stored at CNN’s facilities; CNN would pro-
vide insurance coverage of said equipment.

e TVS would ensure that the technicians received proper
training on any new equipment supplied by CNN, and
CNN would preapprove and reimburse TVS for the
cost of all training.

e CNN would have the sole option to renew the agree-
ments and could terminate the agreements “for any rea-
son or no reason . . . upon giving four weeks’ notice.”

® With CNN’s approval, all part-time technicians that TVS hired as
substitutes were deemed “freelancers” and treated as independent con-
tractors. CNN paid a $50-meal penalty to any employee who missed a
scheduled mealbreak because of required work.



CNN AMERICA, INC. 441

As detailed below, through the extensive requirements
CNN placed on TVS through the ENGAs, its decisive
role in TVS’ collective-bargaining negotiations and its
direct role in the assignment, direction, and supervision
of the TVS employees, CNN exerted significant control
over the essential terms and conditions of employment of
the TVS employees.

B. Analysis

The Board will find that two separate entities are joint
employers of a single work force if the evidence shows
that they “share or codetermine those matters governing
the essential terms and conditions of employment.” TLI,
Inc., 271 NLRB 798 (1984), citing NLRB v. Browning-
Ferris Industries of Pennsylvania, 691 F.2d 1117, 1123-
1124 (3d Cir. 1982). In Laerco Transportation, 269
NLRB 324, 325 (1984), the Board held that joint-
employer status requires a showing that the employer
meaningfully affects matters relating to the employment
relationship “such as hiring, firing, discipline, supervi-
sion and direction.” As stated in Aldworth Co., 338
NLRB 137, 139 (2002), enfd. sub nom. Dunkin’ Donuts
Mid-Atlantic Distribution Center, Inc. v. NLRB, 363 F.3d
437 (D.C. Cir. 2004), the “relevant facts involved in this
determination [of joint-employer status] extend to nearly
every aspect of employees’ terms and conditions of em-
ployment and must be given weight commensurate with
their significance to employees’ work life.””

We find that three of the Laerco factors—hiring, su-
pervision, and direction—as well as other factors on
which the Board has relied to find a joint-employer rela-
tionship, support the judge’s finding that CNN and TVS
were joint employers. In addition, CNN was properly

" Accordingly, in addition to the above factors, the Board and courts
have considered other factors in determining joint-employer status.
See, e.g., D&F Industries, 339 NLRB 618, 640 (2003) (no evidence of
influence over decisions regarding hiring, discipline, and supervision,
but joint-employer status found based on employer’s involvement in
deciding number of job vacancies to be filled by contractor and the
wages to pay them, amount of overtime to be worked, and directing
contractor to lay off or terminate certain temporary employees). In
Clinton’s Ditch Co-Op Co. v. NLRB, 778 F.2d 132, 138-139 (2d Cir.
1985), the Second Circuit weighed the following factors in considering
whether a joint-employer relationship existed: hiring, firing, discipline,
pay, insurance and records, supervision, and involvement in the collec-
tive-bargaining process. See also Aldworth Co., 338 NLRB at 139—141
(joint employer finding based on employer’s involvement in decisions
relating to employment tenure, discipline, assignment of work and
equipment, recognition for incentive awards, and daily direction of
leasing companies’ employees).

The Board in Airborne Express, 338 NLRB 597, 597 fn. 1 (2002),
stated that the test for joint-employer status requires “direct and imme-
diate” control by the putative joint employer over employment matters.
The Board cited TLI for this proposition, but that case makes no men-
tion that control over employment matters must be direct and immedi-
ate.

named as a joint employer here as it “played a direct and
key role in [the] events alleged as unfair labor practices,”
which the judge found and which we adopt. Aldworth
Co., 338 NLRB at 140.

Hiring and work hours: The ENGA provisions gave
CNN considerable authority over these matters and the
evidence showed that CNN exercised that authority.
Although TVS decided who to hire, CNN barred TVS
from hiring any technicians who worked for CNN’s
competitors. TVS made that restriction known to the
Union, when, in its initial discussions with the Union
after obtaining the ENGAs, it told Union Counsel Ste-
phen Sturm that it had no outside employment policy, but
that it enforced CNN’s policy, as set forth in the ENGASs
or in CNN’s handbook prohibiting TVS employees from
working with CNN’s competitors.®

The ENGAs also gave CNN substantial control over
the number of technicians hired by granting CNN “the
right to require changes in TVS staffing levels and to
negotiate with TVS to adjust the number of technicians”
retained. As TVS Chairman Brian Frydenlund ex-
plained, all changes made by TVS to the staffing levels
at CNN during the term of the ENGASs were at the behest
of CNN officials. TVS President Larry D’Anna testified
that around the end of 2001, CNN conveyed the need for
a reduction in the number of TVS technicians at the DC
bureau and TVS complied. The ENGAs also required
TVS to obtain CNN’s approval to hire additional techni-
cians to cover for those who were absent due to sick or
vacation leave. On some occasions, CNN directed TVS
to hire nonunit free-lancers for temporary assignments,
resulting in a reduction of overtime opportunities for unit
employees. When this issue led to a breakdown in nego-
tiations for the 1997-2003 DC contract, CNN Bureau
Chief Frank Sesno stepped in and authorized TVS to
agree to the Union’s proposal limiting such hiring.

CNN also controlled the number of regular, part-time,
and overtime hours of unit employees. This control was
rooted in the ENGAS’ requirement that the full-time em-
ployees must work at least 40 hours a week; that part-
time employees must be available “for fewer hours, on a
24-hour a day, 7 days a week basis, as needed by CNN;”
and that CNN had to approve any overtime. TVS New
York General Manager Rick Cohen testified that TVS
adhered closely to those approval requirements. For ex-
ample, CNN directed TVS to substantially reduce the
overtime work performed by technician Luis Munoz;
when he complained, his TVS supervisor replied that

8 TVS distributed that CNN handbook to the technicians.



442 DECISIONS OF THE NATIONAL LABOR RELATIONS BOARD

“CNN was the client and could do whatever it wanted.”®

The Board has found joint-employer status in these cir-
cumstances where the employer controls the staffing
levels of the subcontractor and the regular and overtime
hours of the subcontractor’s employees. See D&F In-
dustries, supra, 339 NLRB at 640; Quantum Resources
Corp., 305 NLRB 759, 760-761 (1991).

Assignment of work:'® CNN wielded substantial con-
trol over TVS’ assignments of work to employees.** At
both bureaus, CNN maintained an assignment desk that
CNN and TVS assignment personnel shared. In daily
discussions attended by both CNN and TVS management
personnel, CNN decided the news stories to be covered
and the TVS work force required for those stories. CNN
assignment managers generated “daily rundowns” of
news stories to be covered, and listing the location, date,
time, duration, and number of TVS technicians and
equipment needed for each assignment. CNN provided
copies of the rundowns to the TVS assignment managers
who filled in blank lines with the name of the TVS tech-
nician to perform the assignment.

TVS required technicians who worked in the field to
telephone the TVS assignment desk to report the comple-
tion of one assignment and to obtain their next one. On
occasion, TVS assignment managers reassigned techni-
cians after CNN assignment managers complained that
those technicians had been misassigned to an event. Of-
ten, when technicians called the TVS assignment desk,
their calls rolled over to the CNN assignment desk; CNN
personnel answered and gave them their new assign-
ments.

At CNN'’s various satellite studios or field locations,
where no TVS supervisors were present, CNN producers
gave the TVS technicians their daily assignments, start
times, directions, breaktimes, and authorized overtime

® In a May 21, 2002 memo to CNN, TVS noted the parties’ agree-
ment at a recent meeting to “alleviate the question” of the policy requir-
ing CNN managers’ daily approval of the technicians’ overtime usage.
Later, when TVS engineer Jeffrey Carlough, at the direction of CNN
Engineering Manager Jesse Spilka, performed overtime work on a
weekend project, TVS told Carlough it would not pay him for the over-
time because it had not authorized him to do that work. But Spilka
interceded and TVS paid Carlough.

19 The Board finds joint employer status where the contractor plays
a significant role in assigning work to the subcontractor’s employees.
Aldworth Co., 338 NLRB at 140, 174.

™ The dissent makes much of a provision of the ENGAs purporting
to give TVS “sole and absolute discretion and responsibility for . ..
direction of the work force and other matters of personnel and labor
relations.” The record amply demonstrates as to this and the other
relevant factors, however, that CNN actually exercised a great deal of
control.

without checking with TVS.*> When CNN producers’
directives differed from assignment information that the
technicians received from calling the TVS Audex, the
CNN producers’ directives prevailed.*

CNN'’s control of assignments and re-assignments
came to the fore in emergencies and for breaking news,
when its managers often reassigned TVS technicians
without checking with TVS. For example, in July 1998,
when two Capitol Hill police officers were shot, a CNN
producer directed TVS cameraman Gregory Robertson
“to grab your camera and go photograph the event.” In
the initial moments of the 9/11 emergency, the CNN DC
assignment desk manager instructed two TVS field tech-
nicians to go to New York but then quickly reassigned
them to cover the Pentagon incident instead—all without
consulting TVS. For the February 2003 Space Shuttle
Columbia reentry disaster, CNN producers directly
called TVS cameraman Munoz on his day off and or-
dered him to report to work to cover the story. Breaking
news situations might arguably be viewed as exceptional,
with the immediacy of getting the news on the air super-
seding adherence to the rundown or to obtaining TVS’
approval before dispatching the technicians. But the
TVS technicians sometimes remained on a job for days
after the emergency news event without even contacting
their TVS supervisors.

CNN?’s role in the assignment of the studio and control
room technicians was less involved than with the field
technicians, as TVS on-site managers performed most of
this function. Yet, occasionally, the CNN directors of
such shows as “Wolf Blitzer Reports” and “Late Edition”
called sick TVS studio and control room employees at
home and ordered them to report for work.

Against this abundant evidence of CNN’s involvement
in the assignment of work to TVS technicians, the dissent
claims, “the important fact is that CNN managers did not

12 In addition to its DC and NYC bureaus, CNN produced special-
ized news, plus business, sports, and entertainment programs through
other Washington- or New York-based operations, including CNN en
Espanol, CNN Financial Network (CNNfn), CNN Airport Network,
CNN Headlines, and CNN Sports. CNN DC also operated satellite
studios at the White House, the Pentagon, the State Department, Capi-
tol Hill, and at The George Washington University (for the filming and
broadcast of “Crossfire”). CNN NYC operated satellite studios or
control rooms at the 6th Avenue Time-Life Building at Rockefeller
Center; at 440 9th Avenue, where it housed Avid-editing suites for
CNNfn; at the United Nations, NASDAQ, and the NYSE. TVS techni-
cians were routinely assigned to those additional operations and satel-
lite locations.

¥ CNN determined which four TVS technicians would cover former
President Clinton’s 1998 trip to Africa for almost 2 weeks without
seeking the approval of TVS, and CNN Producer Willie Lora, who
supervised TVS technician Munoz during his long-term assignment to
CNN en Espanol, repeatedly rejected requests from TVS to release
Munoz during downtimes so that he could perform TVS assignments.



CNN AMERICA, INC. 443

assign TVS technicians to particular stories. That was
left to TVS.” We disagree. Given CNN’s pervasive in-
volvement in the assignment of work, the claim that
CNN did not also assign particular stories to individual
technicians does not defeat a joint-employer finding.
And, in any event, the claim is belied by the facts. CNN
routinely demanded that specific technicians or crews
handle most story assignments. According to CNN NYC
Deputy Bureau Chief Edith Chapin, several times a
week, producers and reporters requested the assignment
of specific TVS crews based on prior experience, particu-
lar knowledge, professional skills and techniques, or the
nature of the assignment. Many of those requests were
also based on managers’ “comfort” levels working with
specific technicians. For example, CNN Producer Craig
Brothman “selected” DC cameraman and master control-
ler Jimmy Suissa to cover President Clinton’s 1997 and
1998 State of the Union addresses. CNN Producer Char-
lie Keyes “handpicked” Suissa to work on “Saturday
Edition.” TVS “accommodated those requests,” except
when the requested technicians were absent. NYC Shop
Steward Brain Kiederling often complained to TVS Gen-
eral Manager Cohen that changes made to the daily as-
signment sheet to accommodate CNN managers’ fre-
quent requests for specific technicians were a “bone of
contention” with the bargaining unit. Invariably, Cohen
replied that CNN was allowed to make the changes be-
cause CNN was “the client.” CNN also became involved
in the assignment process through its directives to TVS
to hire “outside-the-contract” part-time freelancers to
cover overflow work.

Direction and supervision: As found by the judge, the
level of CNN’s direction and supervision varied depend-
ing on where the technicians worked. The largest cate-
gory of TVS employees at both bureaus was the field
technicians, who received all their direction and supervi-
sion from CNN personnel; TVS supervisors and manag-
ers did not accompany the TVS field crews.* TVS tech-
nicians on long-term assignment to CNNfn, CNN en Es-
panol, the White House, and the United Nations also had

¥ An illustrative example was TVS DC cameraman Sarah Pacheco’s
coverage of the October 2003 DC sniper trial in the Virginia Beach
area. CNN Producer Laura Bernardi supervised every aspect of
Pacheco’s assignment: she made Pacheco’s travel and accommodation
arrangements and accompanied Pacheco on that trip; she told Pacheco
when to report to the courtroom, where to station herself during cover-
age of the trial, what subjects to focus on, and when to take breaks; she
even instructed Pacheco where to eat and reminded her about CNN’s
policy against its employees accepting free food from restaurants while
on assignment. That policy was set out in a CNN “Turner Broadcast
travel profile,” a copy of which TVS provided to each technician.
During that assignment, Pacheco’s only interaction with TVS was
calling the assignment desk to report her time.

no contact with TVS management for the duration of
those assignments, and they worked completely under
the direction and supervision of CNN personnel.

As described by the judge, the TVS studio and control
room technicians were also under the constant direction
and supervision of CNN producers and directors, and
were required to act in accordance with the instructions
received from those individuals. During live news pro-
gram broadcasts, CNN producers gave directions on
where to point a camera or when to show a video foot-
age. TVS managers had no input in those live shows;
they were not generally in the studio or control rooms,
and when they were they did not direct the technicians’
work. The testimony of TVS NYC Operations Manager
Jon Silva illuminates this point. He was responsible for
10 to 15 studio employees who worked on the “Ameri-
can Morning” show, and testified that he “had no respon-
sibility during the live broadcast of that show,” that he
“sat at his desk or in the control room,” and that “if prob-
lems arose during the show . . . CNN’s directors, produc-
ers yelled about problems on the show and would report
any poorly or excellent performing employee to [him].”*®

Similarly, as the judge found, CNN’s direction of the
engineering technicians was also common. In both DC
and NYC, CNN’s director of engineering and project
managers regularly gave job instructions to TVS engi-
neers. For example, in late 1999-2000, CNN DC Engi-
neering Director Tu Vu instructed TVS engineers to as-
sist an outside contractor with the installation of a new
digital system at the DC bureau, and he supervised the
engineers’ work to upgrade the new system’s wiring,
microphones, and earpieces. Vu also directed TVS engi-
neer Dennis Norman to install a new microwave receiver
and camera tracks at the DC bureau, instructed him on
how to do the work, inspected the work, expressed dis-
approval with some parts of the work, and ordered Nor-
man to redo those parts. For live coverage of major news
events around the Washington, DC area, such as State of
the Union addresses, press conferences at the Pentagon
or State Department, rallies on the National Mall, and
memorial services at the National Cathedral, Vu routine-
ly visited those locations and directed the TVS engineers
in “pulling cables, wiring, and installing equipment,” or
regarding “engineering hook-up for Big Red,” CNN'’s
satellite truck in DC.

Notwithstanding this evidence, the dissent states that
the TVS technicians were highly skilled and did not re-
quire detailed instructions as to how to perform their job.

5 CNN sometimes intervened in the discipline of TVS employees
and even dictated to TVS the punishment an employee should receive
for a rules infraction.



444 DECISIONS OF THE NATIONAL LABOR RELATIONS BOARD

However, as the Board explained in Holyoke Visiting
Nurses Assn., 310 NLRB 684, 685 (1993), enfd. 11 F.3d
302 (1st Cir. 1993), the fact that a subcontractor’s em-
ployees were professionals and may not have required
much instruction as to how to perform their work did not
negate the fact that the supervisory instructions and di-
rection that they received came from the putative joint
employer.

We find no merit in CNN’s argument, echoed in the
dissent, that CNN’s supervision and direction of TVS’
employees was limited and routine, and was simply dic-
tated by the demands of news coverage and the need to
control the content of its broadcasts. As discussed above
and more fully by the judge, the evidence shows that
CNN’s control over these matters was extensive and ex-
ercised with independent business and operational judg-
ment. As for the latter argument, it is no defense to a
joint-employer allegation to claim that the nature of its
business is such that it requires the constant presence of
its managerial officials to oversee operations. As the
judge stated, the “[il]logic[ ] . . . of [that] argument is
that anytime an employer subcontracts the essential tasks
of its business and then actively supervises and directs
the employees of its subcontractor, it cannot be deemed
to be a joint employer.” To the contrary, logic would
dictate a finding of joint-employer status in circumstanc-
es where a contractor deems its operations so essential
that they cannot be entrusted to the supervisory oversight
of its subcontractor’s officials. The Board so held in
finding a joint employer relationship in G. Heileman
Brewing Co., 290 NLRB 991, 999 (1988), stating that the
“nature of the work involved, . . . which was closely re-
lated and essential to the [cJompany’s normal production
operations, effectively precluded [the subcontractor]
from playing any meaningful role in the day-to-day su-
pervision and direction of work.”

Compensation: According to TVS Chairman Fryden-
lund, TVS “identified and established the salary ranges”
of TVS technicians, but CNN “informed” and “advised”
TVS on “the market rate salaries” to pay the employ-
ees.’® Moreover, as the sole source of funding for em-
ployee compensation, and through the ENGA labor cost
provisions and its involvement in the collective-
bargaining negotiations between TVS and the Union,
CNN both possessed and exercised meaningful control
over the wage rates of the TVS employees. The ENGAs

8 Frydenlund also testified that CNN advised TVS to offer wage
rates competitive with FOX News, which had recruited some of TVS’
predecessor’s “good engineers.” The record also shows that CNN
managers discussed with TVS its concerns about maintaining or in-
creasing technicians’ salaries to prevent them from leaving for competi-
tor MSNBC.

provided for TVS to award employees merit pay and
specified that CNN would “allow” TVS to increase by up
to 4 percent annually the regular pay of the TVS employ-
ees. CNN reserved the right under the ENGAs to audit
TVS’ payroll expenditures without cause or giving prior
notice. During contract negotiations, TVS’ two top ex-
ecutives and lead negotiators, Chairman Frydenlund and
President D’Anna, repeatedly informed the Union of the
ENGASs’ constraints on employee compensation. TVS
fashioned its wage proposals within the ENGAS’ pa-
rameters, but on several occasions contract negotiations
broke down over the Union’s attempts to exceed them.
On each occasion, TVS sought “permission” from CNN
to agree to the Union’s proposals or for “guidance” in
formulating its negotiating strategies. After each consul-
tation, TVS changed its bargaining position on the stale-
mated proposals and agreement on a contract was quick-
ly reached.

For example, during negotiations for the 1997-1998
DC contract TVS President D’Anna informed the Union
that TVS “had to speak to our people in Atlanta on the
financial impact proposals.” The negotiations stalled
primarily because the parties were unable to bridge the
gap between their respective wage increase proposals—
TVS had offered the CNN-allowed 4-percent increase,
and the Union had counterproposed a 4.5-percent in-
crease. TVS Chairman Frydenlund called CNN Chief
Operating Officer Steve Korn in Atlanta and immediate-
ly obtained permission to accept the Union’s 4.5-percent
counterproposal, thereby enabling the parties to reach a
final agreement. TVS’ negotiations of successor con-
tracts followed a similar pattern of (a) stalled negotia-
tions on wages and cost-related issues; (b) phone calls, or
emails to CNN managers or lawyers for
help/guidance/permission to accept or modify proposal;
and (c) immediate movement by TVS towards agree-
ment. The Board has found in similar circumstances that
the degree of control over employee compensation that
CNN possessed and exercised here supports a finding of
a joint-employer relationship. Continental Group, Inc.,
353 NLRB 348, 356 (2008), affd. 357 NLRB 325 (2011)
(joint-employer status found where the wages paid by the
subcontractor were limited and substantially determined
by the [subcontracting] agreement, which were control-
ling in negotiations with the union); Aldworth, supra, 338
NLRB at 173 (contractor’s control of wages and benefits
established in “cost-plus” agreement with subcontractor);
D&F Industries, supra, 339 NLRB at 640 (contractor
was source of funding for wages paid to subcontractor’s
employees, and overtime required the approval of con-
tractor).



CNN AMERICA, INC. 445

While admitting that the ENGAs “undoubtedly had
some indirect influence on the compensation that TVS
was willing to give to its technicians,” the dissent none-
theless downplays CNN'’s involvement in TVS’ wage
decisions by asserting that “Presumably, a company in
TVS’ shoes would want to avoid paying out to its em-
ployees more than it could recoup from CNN.” (Empha-
sis added.) This line of argument completely ignores the
admissions of TVS top officials, Chairman Frydenlund
and President D’Anna, discussed above, that they could
not and, indeed did not, make any wage decision without
CNN'’s consultation and approval. None of the cases
cited by the dissent include such admissions.*’

Additional factors: First, CNN not only solicited TVS
to bid on the ENGAs, but it provided TVS managers
with an entire floor of office space at each bureau, one
floor below the offices of CNN managers. At the DC
bureau, TVS’ letterhead displayed the TVS logo above
the CNN address: “The CNN Building - 820 1st Street
NE, Washington, DC 20002.” See Harvey Aluminum,
Inc., 147 NLRB 1287, 1289 (1964) (putative joint em-
ployer owned buildings, tools, and materials used by
subcontractor). Accord:NLRB v. Browning-Ferris Indus-
tries, supra, 691 F.2d 1117 (use of putative joint-
employer’s stationery for recordkeeping purposes); Tex-
as World Service Co. v. NLRB, 928 F.2d 1426, 1433 (5th
Cir. 1991) (stationery imprinted with putative joint em-
ployer’s address for business transactions). Second,
CNN provided TVS’ technicians, particularly the engi-
neers, with email accounts on the CNN/Turner.com sys-
tem. CNN also permitted TVS to establish and maintain
TVSDC.TV and TVSNY.TV web-based email systems
on the CNN/Turner network. In turn, TVS provided
CNN'’s managers at both bureaus with TVS email ad-
dresses, and the CNN managers could review and upload
items to the TVS intranet system. Third, CNN supplied
virtually all the equipment that the TVS employees used
to perform their jobs; pursuant to the ENGAs, it ap-

7 In Hychem Constructors, Inc., 169 NLRB 274 (1968), cited in the
dissent, the Board found that the putative joint employer’s authority to
approve the nominal employer’s wage rates and overtime was insuffi-
cient to establish a joint-employer relationship. It can fairly be said that
the decision, although not overruled, is out of step with the last 30 years
of the Board’s joint-employer decisions. In any event, the case is dis-
tinguishable. The argument for joint-employer status in Hychem was
based on those two indicia alone, and the putative joint employer had
no “control[] over hiring, job classification, hours, fringe benefits,
supervisor, [or any] other matters directing affecting” the nominal
employer’s employees. Nor did the putative joint employer have “day-
to-day control over the regular hours worked by the . . . employees
except indirectly through its accounting procedures,” and it had no
“authority to determine the labor policies” of the nominal employer.
As shown above, CNN’s involvement in TVS’ relationship with its
employees was far more robust.

proved and paid for the employees’ training to use the
equipment. See Aldworth, 338 NLRB at 164 (contrac-
tor’s supplying employees of subcontractor their equip-
ment is evidence of joint-employer relationship); Paint-
ing Co., 330 NLRB 1000, 1007 (2000), enfd. 298 F.3d
492 (6th Cir. 2002) (same). Fourth, TVS employees per-
formed work that was at the core of CNN’s business and
worked exclusively for CNN; the ENGAs specified that
the TVS employees’ work for CNN was their “top priori-
ty and would be performed . . . prior to performing any
work for any other client . . ., [and] notwithstanding any
other agreements, contracts or commitments to the con-
trary.” See Painting, supra at 1007, and G. Heileman
Brewing Co. v. NLRB, 879 F.2d at 1531 (subcontractor’s
maintenance electricians “worked exclusively at the
[contractor’s site] and did not work for [subcontractor] at
other job sites, . .. facts [which] are indicative of [con-
tractor’s] control over the maintenance electricians”).
Fifth, CNN held out the TVS technicians as its own em-
ployees: it obtained security clearances and press passes
for the field technicians, and required them to wear CNN
ID badges and carry credentials that were identical to
those of CNN reporters and producers. The technicians
displayed the badges and credentials to gain access to
secure locations like the White House, the Capitol, and
the United Nations, and to major sporting events, festi-
vals, music concerts, and press conferences to perform
their jobs. CNN also on occasion identified TVS techni-
cians as CNN employees.’® The Board has found that
holding out evidence like this supports a finding of joint-
employer status. Whitewood Oriental Maintenance Co.,
292 NLRB 1159, 1162 (1989), citing Browning Ferris
Industries, 259 NLRB at 150, enfd. 691 F.2d 1117."

In sum, we find from the foregoing facts that CNN ex-
ercised significant control over the essential terms and
conditions of TVS technicians and we agree with the
judge that CNN is a joint employer with TVS of the
technicians. CNN’s liability as a joint employer is fur-
ther supported by the direct role it played in committing
the unfair labor practices against the TVS technicians.

8 CNN identified TVS White House crewmembers as CNN em-
ployees, and reporters and producers introduced TVS field camera and
audio operators to others as CNN staffers. An hour-long documentary
entitled “CNN Tribute/America Remembers: The Events of September
11 and America’s Response,” which CNN produced and broadcast on
the first and second anniversaries of 9/11, featured TVS field technician
Brian Kiederling, whom CNN identified as “Brian Kiederling/CNN
Videographer.” The documentary was shown on the CNN/Turner
network.

¥ The dissent “[p]resum[es]” that these additional factors “have lit-
tle, if anything, to do with the TVS technicians’ terms and conditions of
employment.” Again, this is incorrect. We have lumped these factors
together in the interest of brevity, not because they lack relevance or
importance.



446 DECISIONS OF THE NATIONAL LABOR RELATIONS BOARD

The dissent asserts that CNN cannot be a joint em-
ployer with TVS because the Board’s certifications of the
Union, at the DC bureau in 1982 and at the NYC bureau
in 1985, when employees were employed by predeces-
sors of TVS, as well as the collective-bargaining agree-
ments between the Union and the successive contractors,
designated “the contractors as the ‘employer,” not CNN.”
That assertion is incorrect. The Union’s certification and
the history of collective bargaining at the bureaus is im-
portant background information, but of little relevance to
the joint-employer issue. Our task is to determine
whether the evidence establishes that CNN shared or
codetermined matters governing the essential terms and
conditions of employment of TVS technicians, and there-
fore was a joint employer with TVS, not with any of the
former contractors. And as the Board explained in
Goodyear Tire & Rubber Co., 312 NLRB 674, 676
(1993), the appropriate timeframe for determining
“whether employers are to be considered joint . . . is that
period surrounding the unfair labor practices.” There-
fore, whatever the relationship between CNN and prior
contractors might have been, it cannot be considered
relevant to the relationship between CNN and TVS as it
existed during the period leading up to the violations at
issue here.?

We categorically reject the dissent’s related sugges-
tion, that our decision in Mobile Video Services, 266
NLRB 1143 (1983), which involved discriminatory dis-
charge findings against the initial technical services con-
tractor (Mobile) at CNN’s DC bureau, settled the ques-
tion of “the contractor-CNN relationship.” Neither the
unfair labor practice charge nor the complaint in Mobile
named CNN as party. Nor was it ever alleged during the
course of the proceedings that CNN was a joint employer
of the contractor’s employees. Put simply, CNN’s joint-
employer status was not alleged, litigated, or decided in
Mobile, and, therefore, that decision has no bearing on
this case.

The dissent accurately describes the record in this case
as voluminous, and the trial as lengthy. But we disagree
with its contention that the findings made by the judge
and adopted herein “necessarily over-simplif[y] an ex-
tremely complicated” case by relying on “highly selec-
tive” evidence to find joint-employer status and “disre-
gard[ing] overwhelming evidence establishing that TVS
acted independently as the employer.” The judge adduc-
es a multitude of evidence in support of his joint-
employer finding, some of which we repeat here. Equal-

2 Thus, it is irrelevant that the Board never found CNN to be a joint
employer of any of TVS’ other predecessor contractors. So far as we
are aware, no party ever invoked the Board’s processes on behalf of
any such claim.

ly, if not more important, the dissent fails to offer even
one example of a significant evidentiary omission.

Finally, we are cognizant of decisions such as Good-
year Tire & Rubber Co., 312 NLRB at 678, cited in the
dissent, that caution against relying on operational con-
trol provisions in cost-plus subcontracting agreements to
support joint-employer status. But, as shown, CNN ex-
ercised its contractual authority to meaningfully affect
the TVS employees’ terms and conditions of employ-
ment.  Consistent with its authority reserved in the
ENGAs, CNN was involved in TVS’ decisions relating
to staffing levels, wages, hours, overtime, and training,
among other things. Indeed, CNN was intimately in-
volved in practically every important aspect of the em-
ployment relationship between TVS and its employees,
and our finding that CNN was a joint employer of those
employees is amply supported by precedent.?* There is
nothing close about that finding.

Il. TERMINATION OF THE ENGAS AND
REPLACEMENT OF TVS’ EMPLOYEES WITH
ANEWLY HIRED CNN WORK FORCE

A. Facts
1. CNN decides to terminate its contractual
arrangements with TVS

In early 2003, unbeknownst to either TVS or the Un-
ion, top CNN executives met in Atlanta to discuss termi-

% See NLRB v. Browning-Ferris Industries, supra (joint-employer
status found where contractor applied cost-plus contract language to
“co-determine” with subcontractor matters including the hiring and
firing of drivers, establishment of working hours, pay, approval of
assignments, day-to-day supervision and direction of workers at certain
sites, subcontractor’s use of contractor’s forms for recordkeeping pur-
poses, provision of uniforms with contractor’s logos for subcontractor’s
drivers to wear, and establishment of rules governing how those drivers
worked); Dunkin’ Donuts Mid-Atlantic Distribution Center, Inc. v.
NLRB, 363 F.3d at 441 (joint-employer status found where cost-plus
contract language on wage rates, benefits, overtime, and per diem pay-
ments for overnight work was actually applied in a manner giving
general contractor a “significant” role in determining the subcontrac-
tor’s employees’ wages, incentive awards, benefits, and other matters
such as hiring, assignment of work and equipment, day-to-day direc-
tion, and consulting with subcontractor about employees’ discipline or
speaking directly to employees about disciplinary matters); Whitewood
Oriental Maintenance Co., 292 NLRB at 1161—-1162 (joint-employer
status supported by cost-plus language that general contractor enforced
to “meaningfully affect matters related to” the subcontractor’s decisions
on hiring, firing, and the amount of workers’ compensation for fired
employees). Accord: Ref-Chem Co. v. NLRB, 418 F.2d 127, 129 (5th
Cir. 1969) (“in practice, [joint employer] exercised its control” by
retaining right to approve and control the number of employees hired,;
causing an employee to be fired; inspecting and approving work; and
approving subcontractor’s changes in employees’ pay and overtime);
D&F Industries, 339 NLRB at 640 (joint employer determined the
number of available temporary employee job vacancies to be filed by
contractor, and decided when overtime was required and the number of
employees necessary for such work).



CNN AMERICA, INC. 447

nating the ENGAs and bringing the DC and NYC tech-
nical work in-house.? Led by Executive Vice President
of News Operations Cindy Patrick, they discussed the
implementation of a new hiring system, called the Bu-
reau Staffing Program, as an opportunity to “right-size”
the DC and NYC operations. Among other things, they
discussed assigning field technicians as *“1-man bands”
with greater frequency than permitted under the Union’s
collective-bargaining agreements, and hiring sufficient
numbers of full-time employees to avoid overtime and
the use of freelancers.

A group of CNN managers, led by CNN Director of
Newsgathering Matt Speiser, was charged with renaming
every bargaining unit job category, merging some func-
tions, and drafting position questionnaires (PQs) for the
reclassified bargaining unit jobs based on the PQs used at
CNN'’s Atlanta headquarters. At an April 3, 2003 meet-
ing, the group circulated the proposed name changes.
TVS camera and audio field technicians were reclassified
as senior photojournalists, photojournalists, and photo-
journalist/lighting specialists (referred to here collective-
ly as photojournalists). TVS engineers—whose depart-
ment CNN combined with its nonunit information tech-
nology (IT) department to form the new BIT/Engineering
division—became associate support engineers, support
engineers, senior support engineers, and field engineers.
And TVS studio, control room, and quality control tech-
nicians became studio operators, audio designers, floor
directors, TD/directors, production assistants, lighting
specialists, and production support specialists.

On May 20, 2003, the group circulated among its
members a draft of the photojournalist PQs, which listed
the same functions that the TVS field technicians per-
formed, but also stated that 20 percent of the job would
be editing/producing, i.e., cutting video in the field or in
the bureau, and that candidates would be required to per-
form nonlinear editing in the field for most events and
assignments. In a cover email to other managers, Speiser
wrote, “In the Photojournalist PQs we should emphasize
the use of DV cameras (since this isn’t within NABET
jurisdiction now).” In a followup email, Speiser
acknowledged, “One very disturbing discovery: as we

2 The CNN executives included Phil Kent, president of Turner
Broadcasting Systems, Inc., CNN President and CEO Jim Walton,
Executive Vice President of News Operations Cindy Patrick, Senior
Vice President Marty Garrison, Vice President of Newsgathering Keith
McAlister, and Executive Vice President of Finance and Administra-
tion Brad Ferrer, as well as bureau chiefs and chief financial adminis-
trators from DC and NYC. Lisa Reeves and Lynne Wurzberg, in-house
counsel for CNN and Turner, respectively, also attended these meet-
ings. This core group held numerous other planning meetings, and a
subset of the group of managers drafted new position questionnaires for
each of the new Bureau Staffing Program jobs.

use new narrowly defined jobs, we’re finding that we
have less flexibility in the use of manpower . ... Where
[TVS] now uses people for a variety of jobs within one
shift, we think we’ll be more tightly constrained by these
narrow PQs.”?%

2. CNN announces the termination of the ENGAs
and refuses to bargain with the Union

In mid-September 2003, CNN informed TVS that it
was terminating the ENGAs at both bureaus. It ex-
pressed appreciation for TVS’ performance and services,
but it explained that it wanted a new work force to allow
it to take advantage of technological developments in the
industry, particularly computer-related technology.

On September 29, 2003, CNN publicly announced its
termination of the ENGAs. In the press release, CNN

% The dissent acknowledges that CNN kept its planning and deci-
sionmaking a secret. Nevertheless, it describes our account of CNN’s
replacement of TVS’ union work force with an in-house, nonunion
work force as “language one would expect to see in a Robert Ludlum
novel.” The obvious difference, which the dissent seeks to elide by
citing a work of fiction, is that the events described herein actually
occurred. The record establishes CNN’s conduct and its motivation
clearly. Moreover, for a student of labor law, there should be nothing
surprising about the secrecy in which CNN cloaked its planning. This
is far from the first case in which an employer has engaged in discrimi-
natory hiring in an effort to avoid a successor’s obligation to bargain
with a union. To our knowledge, however, no such employer openly
admitted its unlawful scheme as it was hatching the plot.

The dissent also states, “Concerns about secrecy would be especially
appropriate where, as in CNN’s case, a company depended on contrac-
tor personnel for operations that were continuing around the clock
while CNN was deciding whether to change or discontinue this ar-
rangement.” Whether true or not as a generalization, it is not an argu-
ment that CNN advanced in this case.

The dissent similarly takes issue with one of our 8(a)(1) findings, re-
garding CNN NYC Bureau Chief Karen Curry’s statement to TVS
employees that CNN had terminated the TVS contracts because, inter
alia, TVS “came along with rules and regulations.” The dissent’s initial
response is worth highlighting:

First, in most if not all cases when an employer discontinues a subcon-
tract and brings the work in-house, this type of change is motivated in
part by a desire to have “more control” over the work, and | believe
this precludes finding unlawful antiunion motivation based on such an
expression.

Apparently, we are to reverse the judge because in “most cases,” employers
have good reasons to make such changes. The dissent also asserts that
Curry made no reference to unions or union rules. That assertion is incor-
rect. Curry told employees that “the Union had rules that CNN would find
hard to follow when managing technical crews.”

Finally, the dissent cites Plumbers Local 447 (Malbaff Landscape
Construction), 172 NLRB 128, 129 (1968), and Computer Associates
International, 324 NLRB 285 (1997), for the proposition that “as a
contracting employer, CNN could lawfully cease doing business with
TVS even if motivated by a desire to avoid TVS’ union obligations.”
In both decisions, that right was contingent on the absence of any inter-
relationship between the entities beyond that of contractor and subcon-
tractor.



448 DECISIONS OF THE NATIONAL LABOR RELATIONS BOARD

praised TVS as “a fine company that had done an excel-
lent job running its business and meeting the needs of
CNN.” That same day, CNN Atlanta-based Executive
Vice President of News Operations Patrick sent an email
to its own CNN employees at the DC and NYC bureaus
stating, “I want to be very clear when | say that we have
the highest regard for TVS and its staff and thank them
for their years of service to CNN.” She added that the
Bureau Staffing Program hiring process “to fill nearly as
many new positions at CNN as currently held by [TVS]”
would begin immediately. She noted that there would be
a significant number of job openings at both bureaus, and
she encouraged CNN staff to apply.

The same day, CNN DC Bureau Chief Kathryn Kross
and her NYC counterpart, Bureau Chief Karen Curry,
emailed their respective CNN employees reiterating
praise for TVS as “a fine company that has done an ex-
cellent job meeting the needs of CNN,” and adding that
TVS’ management and employees “are professionals
through and through.” Curry’s email stated that CNN
was “about to make structural changes” to its work force
and intended to fill a total of about 240 positions in both
bureaus “with nonunion” workers “that reported directly
to CNN.”

Later that day, Curry conducted a series of staff meet-
ings to discuss the change. At one of the meetings, Cur-
ry explained that CNN was terminating the ENGAs and
bringing the technical services jobs in-house so that it
“can work much easier with both the crews and the tech-
nical people; that in order to make it smoother, [CNN]
needed to get rid of [TVS, because TVS] came with rules
and regulations; [a]nd that by getting rid of [TVS], then
they can have more control of the technical people.”
Curry explained that the Union had rules that CNN
would find hard to follow when managing the technical
Crews.

NYC CNN Engineering Supervisor Jesse Spilka told
TVS Engineering Manager Edward DelLauter that CNN
would not be taking the Union to the Time Warner Cen-
ter, where CNN planned to relocate its NYC bureau.
Spilka added that CNN would only hire 50 percent of
bargaining unit employees, in order to get rid of the Un-
ion.

Also on September 29, CNN DC White House Execu-
tive Producer Danielle Whelton called bargaining unit
cameraman Tim Garraty into her office to discuss the
termination of the ENGA. Garraty asked Whelton where
the Union fit into CNN future plans. Whelton replied
that there would be no union when CNN took over the
DC technical work force.

Still that same day, TVS President D’Anna informed
Local 31 President Mark Peach that, after the first week

of December, TVS would no longer have employees
working at the DC bureau, and that the bargaining unit
employees could apply for CNN jobs. Peach telephoned
DC Bureau Chief Kross requesting a meeting to discuss
the status of the unit employees following the termina-
tion of the ENGA. Then, on October 3, Peach met with
Kross, who insisted that developing technology required
CNN to have a new work force. Peach asked Kross
about the number of Bureau Staffing Program positions
that would be available, and what weight CNN would
give to unit employees’ tenure and commendations re-
ceived while working at CNN when it made its hiring
decisions. Kross replied that CNN would not count the
unit employees’ time at CNN toward their employment
prospects in carrying out the Bureau Staffing Program or,
if hired, toward future benefits or programs, and that
CNN would not consider their commendations. Peach
asked about the Union’s role at the DC bureau after De-
cember 5, 2003. Kross replied that “the Union would not
be a part of CNN after December 5, that there would be
no need for [the Union] because employees would be so
happy they would not need a union.” After the meeting,
Peach informed the unit employees of Kross’ answers.
By letter dated a week later, CNN invited bargaining unit
employees to apply for Bureau Staffing program jobs.

In late October, NYC Bureau Chief Curry refused Lo-
cal 11’s request to discuss future employment prospects
for the NYC bargaining unit employees. Curry instruct-
ed the Union to direct all inquiries to CNN’s attorneys in
Atlanta. By letter dated November 19, the presidents of
NABET and Communications Workers of America re-
quested a meeting with CNN President Jim Walton to
discuss such issues as the continued employment of all
NABET members, the continuation of the collective-
bargaining agreements, and recognition of the Union.
On December 3, Walton rejected the Union’s request,
stating that there would be no benefit in meeting. On
December 8, and January 23, 2004, Local 31 and Local
11, respectively, repeated their requests for recognition
and bargaining. CNN denied both requests.?

Meanwhile, shortly before the end of the ENGA in
DC, TVS engineer Dennis Norman, who was the Union’s
shop steward, told CNN Director of Engineering Tu Vu
that he (Norman) had not yet heard from CNN about
whether he had been hired and asked if Vu thought he
(Norman) would still have a job under the Bureau Staff-
ing Program. Vu said he did not have an answer, but
added that Norman “probably made too much money.”

% The Union’s repeated requests for bargaining after learning of the
ENGASs’ termination undermines the dissent’s claim that “it is far from
clear that the Union would have entertained a bargaining demand from
CNN.”



CNN AMERICA, INC. 449

Norman testified that Vu’s surmise confirmed the per-
meating “rumors in the shop, that CNN was not going to
hire the highest paid unit employees” like Norman,
whose annual salary was “$83,000, and with overtime
$110,000,” and that CNN was “scared that the shop
stewards would help the Union organize the employees.”

About that same time, in New York, Operations Man-
ager Lou Strauss told unit employee Jon Ford, whom he
was interviewing for a Bureau Staffing Program job, that
CNN intended to operate a union-free technical work
force at the end of the ENGA. Ford mentioned the
stresses that “a lot of my friends who had families and
mortgages to pay” were experiencing because of uncer-
tainty related to their job prospects with CNN. Strauss
replied that “everything would be okay, there is nothing
to worry about.” Ford asked if it was “a safe assumption
to say the [U]nion won’t be back at CNN.” Strauss re-
plied, “Yes, that’s a safe assumption to make.”

3. CNN’s hiring to staff the DC and
NYC bureaus

In late August or early September 2003, Turner Re-
cruitment Manager Loren Kile advised CNN to use a
multistep “behavioral interviewing” process to hire over
200 skilled technicians for the Bureau Staffing Pro-
gram.” Turner had experimented with behavioral inter-
viewing before; CNN had not. Kile conducted several
training sessions for about 30 CNN recruiters and hiring
managers. The hiring process included a nationwide job
advertising drive and submission of resumes online at the
www.Turnerjobs.com website. Recruiters designated for
each job category were to screen those applications for
completeness and requisite qualifications, and schedule
applicants who passed the screenings for face-to-face
interviews with hiring managers. In turn, hiring manag-
ers for each job category, working in groups of at least
two, were to interview the referred applicants using a
comprehensive 10-page guide to rate their performance
on a variety of criteria, including client service, initiative,
interpersonal skills, teamwork, organizational skills,
communicational skills, and motivational fit. Human
resources’ coordinators were to compile tabulated
“summaries” of the hiring managers’ scores for each

% Development Dimensions International, a human resources com-
pany, developed the behavioral interviewing method. According to its
“Interviewing for Hiring Success” handbook, which Kile distributed to
the hiring managers, behavioral interviewing maintains the accuracy
and fairness of the hiring process by “focusing interviews and selection
procedure on job-related information, organizing accurate behavioral
information that can be used to predict future behavior, assessing the
motivational fit of candidates, systematically sharing the information
about candidates in debriefs, and making legally credible hiring deci-
sions.”

applicant. The final steps included a debriefing/selection
session for each job category, during which hiring man-
agers, relying on their interview notes and the summaries
prepared by HR, were to discuss the strengths and weak-
nesses of each applicant, chart their discussions on large
sheets of “butcher block” paper posted on the walls, and
select the most qualified candidates. Recruiters were
then to run background checks of the selected candidates
before making job offers.

Simultaneously with its September 29, 2003 an-
nouncement of the cancellation of the TVS ENGAS,
CNN announced the “kickoff” of recruitment as an op-
portunity “to hire a dream team that included people to
push [CNN] into the future [by] conducting a broad and
diverse search for candidates [with] experience in some
of the skills that CNN hoped to do in the future.” CNN
advised its own employees and TVS technicians that
anyone seeking a Bureau Staffing Program job would
have to go through the entire behavioral interview-
ing/hiring process.

CNN used an elaborate Excel spreadsheet system to
continuously track every applicant for every job catego-
ry. It listed the applicants’ names, years of experience,
employment history, recruiters’ screens and recommen-
dations; date(s) and number(s) of interview(s); hiring
manager(s) conducting interview(s); summaries of scores
and comments; debriefing managers’ ranking of each
applicant; selected candidates’ lists; recruiter’s back-
ground check report; and job offers made/accept-
ed/rejected. It separately identified the bargaining unit
applicants by their TVS job status and union member-
ship. We summarize how the process worked in several
of the job categories.

Photojournalists: The advertised photojournalist jobs
listed the following PQs: 3 to 5 years’ experience; excel-
lent technical ability as a photographer; the ability to
operate audio in the field; and nonlinear editing (NLE)
skills.”® In addition to their resumes, photojournalist

% NLE allows users to electronically transfer videos to a computer’s
hard drive, where they can be edited and processed into a wide variety
of formats. Different managers gave different weight to the importance
of NLE as a component of the photojournalist jobs. Executive Vice
President of Operations and architect of the Bureau Staffing Program
Cindy Patrick stated that the NLE function was essential and meant the
ability to “pitch a story, make suggestions for a stronger story, and
decide what to use immediately and what to keep for historical use.”
By that definition, TVS cameramen were already performing editorial
tasks. If, however, it meant the ability to edit using NLE technology to
clean up footage before transmitting it from the field, the record shows
that the photojournalists actually hired through the Bureau Staffing
Program performed relatively little editing because the digital equip-
ment that they used had software programs like File Transfer Protocol
(FTP) and Final Cut Pro (FCP), with shoot-to-air capacity.



450 DECISIONS OF THE NATIONAL LABOR RELATIONS BOARD

applicants were required to submit a video or demo reel
sample of their work.

Of the 64 applicants for photojournalist jobs in DC, 48
were TVS technicians, and of the 59 applicants for pho-
tojournalist jobs in NYC, 41 were TVS technicians.
Every TVS technician passed the recruiter’s screening
and had two sets of “face-to-face” interviews by teams of
two or more hiring managers. In DC, the photojournalist
hiring managers included DC Bureau Director of News-
gathering Matthew Speiser and Deputy Bureau Chief
Steve Redisch and three Atlanta-based managers. In
NYC, the photojournalist hiring managers were Bureau
Chief Karen Curry and Deputy Bureau Chief Edith Cha-
pin and two Atlanta-based photojournalist managers. In
both DC and NYC, neither of the local hiring managers
had a camera/lighting/audio background or familiarity
with the TVS technicians’ work; although two of the
Atlanta-based hiring managers had a photojournalist
background, they had not previously worked in either
bureau or with the TVS technicians.

Many non-TVS applicants for photojournalist posi-
tions failed the recruiters’ screening and were not rec-
ommended for interviews, primarily because they did not
submit a complete application or they lacked the requi-
site qualifications. Some of those failed applicants
worked with hiring managers who disregarded the re-
cruiters” recommendations and interviewed them any-
way. For example, after recruiter Rick Denius recom-
mended that non-TVS applicant Tony Butler should not
be interviewed because he lacked field experience, New-
source Operations Manager R. J. Fletcher, with whom
Butler had previously worked as a DC freelancer,
“passed along” Butler’s name to hiring managers and

Patrick’s Atlanta-based counterpart, Vice President of Media Opera-
tions and Hiring Manager John Courtney, assigned reduced importance
to NLE. He explained that although he saw the ability to edit as “an
important hiring criterion for the photojournalist’s job,” “technically,
first priority was given to FCP experience, second priority to NLE,
third priority to general editing skills.”

DC Bureau Chief and Photojournalist Hiring Manager Steve Redisch
also contradicted Patrick’s statement about the central importance of
prior NLE experience in the hiring process, stating that it was not any
more or less important than other kinds of experience. Redisch ex-
plained that NLE was “nice to have, nice to know, but in most circum-
stances, in the work that we did, in the work that we needed, it was not
a priority.” He further explained that NLE’s “significance in DC was
marginal,” because much of the videos are transmitted over fiber lines
“so the need for editing materials in the field is low,” and that while
NLE can help at times, “for the most part, since the bureau is wired, the
need for field NLE is marginal.” Redisch recognized that DC photo-
journalists working on assignments throughout the CNN network and
even internationally might find knowledge of NLE helpful in those
situations where raw materials could not be fed back to the bureau, and
that NLE training offered at the beginning of CNN’s takeover of the
bureau helped in that respect.

“vouched” for Butler’s reliability. Some CNN employ-
ees who did not even apply for Bureau Staffing Program
jobs were interviewed after their managers or supervisors
recommended them. In most of those instances, the
same recommending manager officiated as the inter-
viewer. In other instances, a single hiring manager inter-
viewed those candidates over the phone. In other in-
stances, hiring managers floated the names of non-TVS
applicants after the photojournalist debriefing selection,
which was well past the cutoff date for applicant consid-
eration. Cindy Patrick recommended that those appli-
cants be offered jobs without screening or interviewing,
to the chagrin of some of the hiring managers.

Atlanta-based hiring manager Daniel Young was by
far the most active advocate for hiring non-TVS photo-
journalist applicants. He sent a favorable assessment of
Atlanta-based applicant Doug Schantz to the other hiring
managers in D.C. Young had been working closely with
Schantz, who taught Young to use Final Cut Pro; Hiring
Manager Courtney was Schantz’ immediate supervisor.
Courtney and Young rated Schantz 12th and 7th, respec-
tively, among the photojournalist candidates. The other
three hiring managers rated him 20th, 29th, and 19th,
respectively. At the debriefing session, Schantz received
a cumulative ranking as the 15th highest DC photojour-
nalist applicant, and CNN hired him. Similarly, Young
went to bat for Floyd Yarmuth, one of his subordinates.
After recruiter Rick Denius rejected Yarmuth for an in-
terview, and after Hiring Manager Speiser emailed
Young and others expressing concerns about Yarmuth’s
lack of practical camera experience, Young sent the hir-
ing managers an email in which he heaped praise on
Yarmuth as a self-taught “go getter,” whose “resume tape
showed he’s got talent, and no doubt, could be a good
candidate, worthy of second interview given his shooting
and FCP experience, he could grow immensely into this
job.” CNN hired Yarmuth. For his first year as a photo-
journalist in DC, Yarmuth had problems performing his
field camera assignments.?’

Z CNN hired former TVS cameraman Richard Morse as a senior
photojournalist and assigned him to a White House crew. Morse left
CNN in December 2005, because of pay. But during Morse’s 1-year
BSP stint, several new photojournalists who had previously worked for
TVS asked him how to operate the equipment. Morse observed that
Yarmuth and Ron Helm “had major problems with camera and lighting
work,” and he had to train and coach them.

Jerry Santos was another new photojournalist whose shooting inex-
perience caused problems. On November 15, 2004, Santos was as-
signed to the U.S. State Department to cover the live broadcast of Colin
Powell’s last briefing as Secretary of State. Instead of focusing the
camera on Powell, Santos did a “cut-away” during the live news con-
ference. This led CNN’s assignment desk manager to ask Morse to
intervene. By the time Morse got to Santos, the news event was over.
CNN reporter Andrea Koppel complained that she had never seen



CNN AMERICA, INC. 451

Young also lobbied for Doug Chance, another of his
Atlanta-based supervisees, after recruiter Denius found
Chance lacked the requisite camera experience. Young
and another hiring manager interviewed Chance and
hired him. Young also ignored recruiter Denius’ deci-
sion that photojournalist applicant Jeremy Moorhead
should not be interviewed because he lacked the requisite
3 years of experience. Young pushed for Moorhead’s
reconsideration. Speiser interviewed Moorhead in per-
son; Young joined by telephone. Speiser gave Moorhead
average scores of one 4 and three 3s under the photo-
journalist rating criteria; Young gave him top scores of
two 5s and three 4s. At the debriefing session, Young
ranked Moorhead the 15th most desirable candidate; oth-
er hiring managers ranked him 27th. Notes from the
debriefing session listed “NLE” as one of Moorhead’s
strengths, but Moorhead’s resume did not show that he
had NLE experience. The spreadsheets tracking the can-
didates during the interviewing process inexplicably gave
Moorhead credit for 5 years of camera experience. CNN
hired Moorhead as a photojournalist.

The hiring managers’ handling of Carlos Christen, a
CNN Atlanta-based editor who applied for a photojour-
nalist job in both NYC and DC, is illustrative of some of
the anomalies in the hiring process. CNN’s tracking
spreadsheet reflects that Hiring Managers John Courtney
and Young, and possibly Karen Curry and Edith Chapin,
were scheduled to interview Christen in early November.
But there is no evidence that those interviews ever oc-
curred. Christen submitted a single video for both appli-
cations. Young’s assessments of those videos that he
reviewed for the DC photojournalist applicants contained
the following note of Christen’s video: “On the bubble,
no hard news, live stuff, needs work.” For the NYC vid-
eo reviews, Young rated Christen as a “fairly good
shooter, wanted to see more news, live shots.” At the
end of the debriefing selection process, hiring managers
ranked Christen 57th of the 60 most desirable candidates
for a photojournalist job in DC, and 28th among the most
desirable candidate for NYC. Email exchanges show
that hiring managers considered hiring Christen as a
NYC “growth candidate” if Ray Britch—a selected pho-
tojournalist candidate from CNN’s London bureau,
whose discussions with CNN to cover his $11,000-plus
relocation costs from London to NYC delayed his “an-
swer on accepting or not”—did not accept an offer. In
one of those emails, sent on January 7, 2004, just 10 days
before CNN’s installation of its own NYC technical

work force, Young wrote, “[W]e can free up Carlos
[Christen] on occasion to help us out on assignments to
strengthen his photography skills.”

The same group of NYC hiring managers interviewed
17 TVS bargaining unit audio technicians who applied
for photojournalist jobs. CNN hired only two of them,
Desmond Garrison and Jamie Wiener (but after three
non-TVS candidates declined job offer). Garrison was
TVS’ least senior bargaining unit audio technician at the
NYC bureau.

BIT Engineers: This job category was located in
Broadcast Information Technology (BIT), a department
that CNN created for the Bureau Staffing Program by
merging the work performed by the TVS engineers with
the responsibilities of CNN’s own information technolo-
gy (IT) workers.?® The BIT job openings were primarily
engineer positions. The PQs for those jobs stressed that
all successful applicants must be able to cross over and
handle some IT troubleshooting, as well as the traditional
engineering tasks of maintaining broadcast equipment.
According to the testimony of CNN DC Director of En-
gineering Tu Vu, who assisted Atlanta-based HR Man-
ager Jim Hebb in drafting those PQs, BIT engineers “had
the same job responsibilities [as TVS engineers], and the
only thing that had changed was adding BIT to the title.”
“All the positions simply got a title change.”

In DC, all seven of TVS’ engineers applied for BIT
openings. Two different teams of hiring managers inter-
viewed each of them. Only one of those four hiring
managers, DC Director of Engineering Tu Vu, had
worked closely with the TVS engineers and knew their
skills. Two of the other three, Atlanta-based IT Director
Rick Cole and CNN International Engineering Manager
Matthew Holcombe, were also on the BIT hiring com-
mittee for NYC, and neither had any prior contact with
the TVS engineers or any familiarity with the nature of
the services they provided.  Although Holcombe
acknowledged that established “teamwork is important,”
he also testified that “it was of no concern to the inter-
viewers that some bargaining unit engineers, who were
applying for work in the Bureau Staffing Program, had
[an] established group working relationship for 10-15
years.”

CNN hired three of the TVS DC engineers. It did not
hire Dennis Norman, Jeffrey Adkinson, Nicholas Kiraly,
or William Evans, each of whom had exemplary em-
ployment histories under the ENGAs. Norman had
worked for CNN ENGA subcontractors for over 19

anything like that before, and Emily Rust, CNN’s pool coordinator at
the assignment desk, informed Morse that she received “quite a few”
phone complaints from all the television news networks in the pool
about Santos’ shooting mistake.

% The BIT department was later renamed the Broadcast Engineering
and Systems Technology (BEST).



452 DECISIONS OF THE NATIONAL LABOR RELATIONS BOARD

years.? According to Vu, despite Norman’s engineering
experience and versatility, the hiring managers at the
debriefing sessions considered Norman only for the sin-
gle job, “support engineer,” for which he applied. Vu
added that Norman could have increased his chances of
being hired by applying for multiple engineer jobs. But
Vu later admitted that when the hiring managers made
their selections they considered “some” applicants for
jobs for which they had not applied. For instance, non-
TVS candidate Andre Parker applied only for a project
management job, but CNN hired him as a BIT support
engineer.*

Adkinson, a bargaining unit employee for 7 years, was
also an adept engineer who substituted as an EIC in
Norman’s absence. Vu testified that Adkinson also han-
dled major news events when CNN had “pool” coverage
responsibility, and that CNN selected Adkinson to drive
Big Red to Atlanta to help with covering “The World
Report” international conference. CNN did not hire Ad-
kinson.

Kiraly had been a TVS engineer since 1998, and had 9
years of previous broadcast engineer experience. Vu
conceded that Kiraly was “versatile, able to tackle most
field or studio maintenance or production projects.”*

% Norman’s engineer colleagues referred to him as “an encyclopedia
of knowledge when it came to the work at CNN,” and the “go-to guy
for help with fixing problems with equipment.” CNN DC Engineering
Manager Vu, who supervised Norman, stated that Norman was the
“versatile” “engineer-in-charge” (EIC)—the engineering department’s
equivalent of a shift supervisor—for many of the bureau’s major news
events, including the coverage of the post-9/11 memorial service
broadcast from the National Cathedral, State of the Union addresses,
U.S. Presidential inaugurations, and White House press conferences.
Vu relied on Norman to upgrade the bureau’s Chryon Infinity switch-
ers, a computerized video writer that superimposed graphics/words on
the lower third of the screen with the latest software, and to rewire “Big
Red,” the microwave truck used as “a remote studio on wheels” for
breaking news and as a feeder truck for pool coverage. From February
2002 to December 2003, when CNN broadcast “Crossfire” live from
the George Washington University campus, Norman operated Big Red
as the on-site production studio and he had to “fix or swap out broken
components on the truck a couple of dozen times.”

% The case of TVS studio technician Barbara Morrisey also casts
doubt on Vu’s testimonial assertion that applying for more than one
BSP job increased a TVS applicant’s probability of being hired. Mor-
risey applied for 13 BSP jobs. Hiring managers interviewed her for
one, a media coordinator position, and “the interviewers were not even
interested in her qualifications for that position.” CNN did not hire her.

3 The record shows, and the judge found, numerous instances in
which Vu gave contradictory accounts of Kiraly’s engineering capabili-
ties. In particular, Vu’s interview rating sheet for Kiraly reflected
several inconsistencies that support a finding of an intentional attempt
to deny him employment. For example, Vu’s handwritten notes gave
Kiraly a “4” for “taking Initiative,” but a “3” under the “initiative”
criterion; Vu wrote that Kiraly was “not always a self-starter,” then
gave him credit “for taking initiative of studying for the MCSE network
certification.” For the “interpersonal skills” criterion, Vu’s handwritten
interview notes gave Kiraly a score of “5,” while the HR summaries

After CNN’s September 29, 2003 announcement of the
ENGA’s termination, Vu prepared and forwarded to re-
cruiter Susanne Mackiewicz a list of TVS engineers for
Bureau Staffing Program jobs. The list included Kiraly
and Norman. CNN hired neither.

Evans had been a TVS engineer since 1998, and had
prior broadcast engineering experience similar to Kiraly.
Vu testified that he “never heard any complaints of prob-
lems” about Evans’ work. Vu also acknowledged that,
during the ENGA, “in instances when the complexity of
production in the field required competent technical en-
gineering skills,” Evans was one of the frequently re-
ferred engineers. CNN did not hire Evans.

CNN changed the TVS microwave truck operators title
to BIT field engineers. In DC, TVS cameraman Benny
Farkas applied for the BIT field engineer job. CNN DC
Hiring Manager Speiser rated Farkas very highly in his
face-to-face interview. Atlanta’s Operations Manager for
Newsource R. J. Fletcher rated Farkas very low. Notes
from the debriefing meeting showed that at some point
during the discussion, the hiring managers considered
Farkas to be a “strong possible” candidate, but he was
then downgraded to “possible” for unexplained reasons.
CNN did not hire Farkas.

In New York, all of TVS’ engineers applied for BIT
jobs. As in DC, teams of two hiring managers, including
DC’s Engineering Director Jeff Gershgorn and IT Direc-
tor Michelle Lackey and Atlanta’s Holcombe and Cole,
interviewed the applicants. Gershgorn, like his DC hir-
ing manager counterpart VVu, worked with TVS engineers
daily and knew their skills. Lackey had had minimal
interaction with the TVS engineers. On December 3 and
5, 2003, hiring managers met for the debriefing and se-
lections. CNN did not offer positions to some of TVS’
most qualified and senior engineers, but it offered posi-
tions to measurably less qualified nonbargaining unit
applicants.

CNN did not produce the butcher-block sheets for the
NYC BIT/engineers debriefing sessions, insisting that
they were “lost.” Those sheets documented the hiring
managers’ contemporaneous discussions concerning their
selection of candidates. Without that information, the
testimony of the participating hiring managers became
very important. But those hiring managers offered con-
flicting accounts of what transpired at the debriefing ses-
sions and the judge reasonably discredited them.

Growth Candidates: In most, if not all, job categories,
CNN set aside an undetermined number of slots for
“growth candidates.” These applicants lacked either the

showed that Vu gave him a “4.” Vu’s handwritten score for the “client
service” criterion was altered from a “5 or 4” to a “3.”



CNN AMERICA, INC. 453

minimum number of years, qualifications, or skills, but
CNN designated them as having the potential to “grow.”
Cindy Patrick, accompanied by Atlanta-based CNN and
Turner attorneys, inexplicably attended the debriefing
session for every job category in both the DC and NYC
bureaus, where the hiring managers altered some of the
scores on the HR summaries in a manner that raised the
rankings of non-TVS applicant growth candidates and
lowered the rankings of TVS applicants.

Following the debriefing selection sessions, Patrick
consistently reminded the photojournalist hiring manag-
ers of “the need to correct the lack of growth candidates
on the lists, to achieve a reasonable balance, and once
that was achieved we would start looking at ‘equitable
losses.”” On December 1, 2003, just 5 days before the
implementation date of the DC Bureau Staffing Program,
Patrick wrote, “We have not even begun to correct our
growth candidate issue so the next photojournalist offer
should go to Khalil Abdallah,” a CNN Newsource editor
with no camera experience. That same day, CNN Vice
President of Media Operations and Hiring Manager John
Courtney wrote to Patrick questioning her “growth can-
didate concerns.” Courtney stated that DC photojournal-
ist Manager and Lighting Specialist Ben Coyte “didn’t
feel it was appropriate to jump [Abdallah] over more
qualified current unit [TVS] shooters.” Patrick respond-
ed that Courtney should get Abdallah “screened and in-
terviewed,” adding, “get this done.” (GC Exh. 555.)

The photojournalist hiring managers selected, ranked,
and approved 39 candidates to be hired in DC. A few
growth candidates were included. Although there were
many “strong shooters with good journalistic initiative
and potential in the top 39,” it became clear that the list
was “extremely short of growth candidates who would
bring editing in particular to the table.” In an email sent
to Hiring Manager Speiser, Cindy Patrick emphasized
the urgency of completing the hiring to meet the Decem-
ber 6, 2003 deadline for the DC bureau and about “get-
ting a mix of growth candidates and not limiting hires
only to candidates with network-level background.”

The hiring managers agreed that should any growth
candidates “fall off the list,” the opening so created
would have to be offered to another growth candidate
regardless of how low that growth candidate was ranked,
or whether the candidate was ranked at all (several were
not ranked because they were interviewed or referred
after the debriefing/selection ranking meetings). Accord-
ingly, CNN reshuffled the list and eventually made offers
to 10 candidates below the original 39-person cutoff:
every one of them was a growth candidate, and none was

a TVS employee.* On average, CNN offered the growth
candidates annual salaries of $15,000 less than the
nongrowth candidate senior photojournalist, and de-
creased and or eliminated their cost-related benefits such
as overtime.

Many CNN nonbargaining unit employees in DC and
NYC applied for jobs pursuant to the Bureau Staffing
Program. CNN hired them all. Conversely, about 55 of
120 TVS bargaining unit employees in NYC, and about
38 of 86 TVS bargaining unit employees in DC were not
hired and lost their jobs. Although CNN managers who
supervised TVS’ most active union members at the DC
bureau praised them as some of TVS’ most skilled tech-
nicians, CNN did not hire any of them. The rejected
employees included Union Executive Board Representa-
tive Sarah Pacheco and Shop Stewards Keith Crennan,
Dennis Norman, Dave Jenkins, and Ralph Marcus.

4. Operations of the DC and NYC
bureaus under CNN

At the end of work on Friday, December 5, 2003, TVS
bargaining unit employees at the DC bureau turned in
their CNN-supplied gear, equipment, and credentials to
TVS. The next day, Saturday, December 6, when those
who were hired for the Bureau Staffing Program reported
to work, CNN returned to them the same credentials,
gear, and equipment.

CNN continued its newsgathering, production, and
broadcasting operations at the two bureaus uninterrupted.
Most of the Bureau Staffing Program hires attended a 2-
day weekend orientation. For about the first month,
CNN Photojournalists Manager Dan Young conducted
FCP and NLE training on Mac laptop computers, and the
employees attended for a day or so as their assignment
schedules permitted. CNN did not provide the photo-
journalists with Mac laptop computers for use in the field
until 8 to10 months later.

According to former TVS DC cameraman Elizabeth
Zasso, whom CNN hired as a photojournalist and as-
signed to operate the microwave truck, during the week-
end orientation she and another former TVS technician,
Richard Morse, were charged with taking “a bunch of
new hires to show them the different locations from
which CNN broadcasts.” They also showed them the

* The non-TVS growth candidates hired as photojournalists by CNN
lacked the experience and qualifications of many TVS bargaining unit
members who were not hired. For example, Ron Helm, Doug Schantz,
Floyd Yarmuth, and Jeremy Moorhead were CNN Atlanta-based edi-
tors, not photographers, and they lacked both the minimum number of
years experience and the skills required for the photojournalist jobs and
“had major problems with camera and lighting work™ once hired; CNN
also selected Bethany Chamberland Swain and Khali Abdallah, CNN
Newsource editors who had little shooting experience.



454 DECISIONS OF THE NATIONAL LABOR RELATIONS BOARD

“live drops” used to send live coverage back to the stu-
dio, and how to hook up the microwave truck for trans-
mitting pictures. After that weekend, Zasso testified,
everything in her new job was the same as her TVS job.
Zasso called the same automated system nightly to get
her assignments, although she did receive some assign-
ments through her cellphone. She reported to the same
11th floor assignment desk—which was staffed by the
same former TVS slot schedulers—where she picked up
rundowns, which were kept in the same place as before
and contained the same types of information. She re-
trieved the same keys for the same truck and used the
same equipment, stored in the same locker in the same
room. She loaded the equipment as she always had and
set out with the same crewmember, Reggie Selma, using
the same designation, “Crew #6,” and the same CNN
press credentials. Zasso and Selma operated the same
microwave truck in the same manner as when they were
TVS bargaining unit employees. Zasso also testified that
when they were in the field with reporters or producers,
they received the same type of instructions and guidance
as they had when they were TVS technicians. She noted
that the only change in her job as a CNN photojournalist
was that she “no longer had to sign in on a sheet” for the
microwave truck, and that she “worked in that truck less
frequently than before.”

CNN’s January 17, 2004 takeover of the technical ser-
vices at the NYC bureau mirrored what happened in the
DC bureau. Richard Shrine, a former TVS field camera
technician hired by CNN as a photojournalist, echoed
Zasso’s account of the “sameness” of his photojournalist
responsibilities and his work as a TVS field cameraman.
Shrine recounted that on the last day of TVS’ NYC con-
tract, he surrendered his equipment and credentials to
TVS; on the first day of the Bureau Staffing Program, he
“seamlessly collected” the same gear and credentials that
they had turned in the day before. Shrine noted that he,
too, attended 1 day of NLE training around the time of
orientation, which “did not make [him] proficient in
FCP—rather, it took [him] over a year of self-training,
practicing and tutoring” to use NLE for editing. Shrine
stated that he retained the same crew partner as under
TVS; they used the same gear as under TVS, and they
did the “same job, go out and shoot stories.” Shrine and
his crew partner also had the same crew number and did
the same assignments with the same producers and re-
porters, and used the same style of capturing pictures and
sounds. He continued to receive the same assignment
information as under TVS. As they had done before,
Shrine and his crew partners contacted producers to fill
in open space in their schedules. And they retained the

same password to access CNN’s computer system that
they had during the ENGAs.

On Memorial Day, May 31, 2004, CNN officially re-
located its NYC operations from 5 Penn Plaza to the
Time Warner Center. Stacy Leitner, a former TVS stu-
dio technician whom CNN hired as a media coordinator,
testified that at both of those locations, she had per-
formed the same tape feed operation and quality control
(QC) tasks that she performed as a TVS employee. At
Penn Plaza, between the implementation of the Bureau
Staffing Program and the move to the Time Warner Cen-
ter, CNN assigned her to train five or six new employees
“to do QC, use a router and wave 4 monitor, and use VTs
and RTS data server panels, the same new QC equipment
[Leitner] used” during the last months of TVS’ contract.
According to Leitner, CNN transferred the “new”
equipment from 5 Penn Plaza to the Time Warner Cen-
ter. Leitner explained that apart from the “training as-
pect, [her] new job responsibilities at 5 Penn Plaza were
unchanged from [her] previous job with TVS, and once
the move to the Time Warner Center was done, there was
more new equipment, [including] computers, monitors,
routers, wave 4 monitors, and vectors.”

CNN paid the former TVS employees it hired $3000 to
$30,000 per year less than they earned under TVS. Ex-
cept for the White House crews, CNN did not assign
employees overtime work. For example, CNN paid for-
mer TVS engineer Ron Kuczynski, whom it hired as a
BIT engineer, a salary comparable to his TVS-base sala-
ry, but he did not earn overtime under CNN. It hired
former TVS studio technician Stacy Leitner as a media
coordinator and paid her a salary that was $5000 less
than she earned under TVS. It hired former TVS White
House field technician David Bacheler as a senior photo-
journalist studio operator at a salary that, even with over-
time and penalties, was $10,000 to $30,000 less than
Bacheler earned under TVS. Gregory Robertson, a TVS
field technician in DC—whom CNN hired as a photo-
journalist lighting specialist—explained that his “job as a
TVS employee in 2003 and as a CNN employee in 2004,
did not change, except for the different name on [his]
paycheck and the reduced amount of [his] pay.”

Other former TVS employees refused CNN'’s job of-
fers because those jobs paid less than they had been earn-
ing under TVS. In addition to the changes in overtime
and wages, CNN eliminated bargaining unit employees’
contractual premiums, including meal penalties, paid
lunch hours, holiday pay and double time pay after work-
ing 7 consecutive days. CNN also changed the unit em-
ployees’ leave benefits by replacing TVS’ policy of car-
ried-over annual and sick leave with a use-it-or-lose-it-
within-28-days sick and personal leave policy.



CNN AMERICA, INC. 455

B. Analysis

1. The violations committed by CNN as
a joint employer

Having found that CNN and TVS are joint employers
of the union-represented TVS technicians, we find that
CNN violated Section 8(a)(5) and (1) by canceling the
ENGA with TVS to avoid its obligation under the collec-
tive-bargaining agreements, failing to bargain with the
Unions over the termination of the ENGAs and the ef-
fects thereof, and by making unilateral changes in the
terms and conditions of employment when it operated
with a new work force.

In D & S Leasing, 299 NLRB 658 (1990), enfd. sub
nom. NLRB v. Central, Inc., 954 F.2d 366 (6th Cir.
1992), cert. denied 513 U.S. 983 (1994), a joint-
employer contractor canceled its contract with its joint-
employer subcontractor, whose employees were covered
by a collective-bargaining agreement. The Board held
that by discharging the unit employees and failing to
rehire many of them when it took over the subcontracted
work, the contractor violated Section 8(a)(3) and (1) be-
cause its actions were motivated by antiunion animus
under Wright Line® as part of a plan to avoid its obliga-
tions under the subcontractor’s collective-bargaining
agreement that it incurred as the joint employer of the
union-represented employees. Id. at 660. The Board
further held that the contractor was obligated to recog-
nize and bargain with the union and maintain the terms
and conditions of employment contained in the collec-
tive-bargaining agreement until it either reached agree-
ment with the union or bargained to impasse. The Board
also held that the contractor violated Section 8(a)(5) and
(1) by failing to bargain with the union over both its de-
cision to terminate its subcontract and the effects of that
decision. 1d.*

As in D & S Leasing, supra, we find that CNN violated
Section 8(a)(5) and (1) by refusing to bargain with the
Union about the termination of the ENGAs and the ef-
fects thereof, by failing to recognize and bargain with the
Union to agreement on a new collective-bargaining
agreement or to impasse, and by making unilateral
changes in the employees’ wages and other terms of em-
ployment when it conducted its operations with a new

* 251 NLRB 1083 (1980), enfd. 662 F.2d 899 (1st Cir. 1981), cert.
denied 455 U.S. 989 (1982).

* There is no legal or logical support for the dissent’s argument that
by honoring the joint-employer obligation to give notice and an oppor-
tunity to engage in effects bargaining, CNN would have violated the
principle of promoting stable bargaining relationships, “would have
contradicted the then-existing TVS-NABET collective-bargaining
agreement,” and would have “exhibited a total disregard for the elabo-
rate body of law regarding successorship.”

work force. See also Executive Cleaning Services, 315
NLRB 227, 227 (1994), enfd. in relevant part sub nom.
AT&T v. NLRB, 67 F.3d 446 (2d Cir.1995) (decision and
effects violation); Whitewood Maintenance, supra, 292
NLRB at 1168 (unilateral change violations).®

CNN argues that it did not violate Section 8(a)(5) and
(1) by failing to engage in decisional and effects bargain-
ing regarding the ENGAS’ cancellations because (1) the
Union waived its bargaining rights by failing to request
such bargaining, and (2) the decision to cancel the
ENGAs and hire its own work force to perform the work
previously performed by the TVS technicians did not
turn on labor costs, but instead constituted an entrepre-
neurial change relating to the “scope and direction of the
enterprise” within the meaning of First National Mainte-
nance Corp. v. NLRB, 452 U.S. 666, 677 (1981). We
reject the first argument because CNN’s decision to can-
cel the ENGAs was presented to the Union as a fait ac-
compli. See D & S Leasing, 299 NLRB at 660 fn.10.
We reject the second argument based on the judge’s find-
ing that the decision to terminate the ENGAS was to es-
cape the obligations under TVS’ collective-bargaining
agreement, particularly its labor costs. Even assuming,
as CNN and the dissent claim, that CNN’s decision to
terminate the ENGAs was to take advantage of new
technological advances in the industry, the decision did
not involve a change in the scope and direction of its
business. Rather, it involved a change only in the job
description of the employees who performed the same
work for CNN, with the same equipment to produce the
same product. As such, the decision was a mandatory
subject of bargaining under Fibreboard Paper Products
Corp. v. NLRB, 379 U.S. 203, 215 (1964). See also
Winchell Co., 315 NLRB 526, 526 fn. 2, and 530-535
(1994) (“technological advance of the desktop computers
changed the Respondent’s operation by degree not kind”
and layoff of prepress employees who performed the
same printing work was subject to bargaining), enfd. 74
F.3d 1227 (3d Cir. 1995); O.G.S. Technologies, Inc., 356
NLRB 642, 645-647 (2011) (same).

Finally, the complaint alleged, and we find, that
CNN'’s termination of the ENGASs and the termination of
TVS technicians’ employment also violated Section
8(a)(3) and (1). The General Counsel correctly argues
that the judge made all the necessary factual findings,
and conducted the proper 8(a)(3) legal analysis to estab-
lish that the decision to terminate the ENGAs and dis-
charge the TVS technicians was part of an unlawfully

% Contrary to the judge, CNN was not “bound by TVS’ contracts”
with the Union. Rather, it was obligated to maintain the status quo as
set forth in the contracts, until bargaining to agreement or impasse. See
D &S Leasing, 299 NLRB at 660 fn.12.



456 DECISIONS OF THE NATIONAL LABOR RELATIONS BOARD

motivated plan to avoid the Union and the obligations
under the collective-bargaining agreement, but inexpli-
cably, or perhaps inadvertently, failed to find the 8(a)(3)
violation. The evidence demonstrating CNN’s union
animus includes the pretextual reasons given for the
ENGAs’ terminations, the discriminatory application of
the Bureau Staffing Program in hiring the new work
force, discussed below, the repeated complaints by CNN
officials about the costs of the rules and regulations im-
posed by the collective-bargaining agreement and state-
ments that operations after the termination of the ENGAs
would be “nonunion.”

2. The violations committed by CNN
as a successor

The test for determining successorship is: (1) whether
a majority of the new employer’s work force in an ap-
propriate unit are former employees of the predecessor
employer; and (2) whether the new employer conducts
essentially the same business as the predecessor employ-
er. NLRB v. Burns Security Services, 406 U.S. 272
(1972), and Fall River Dyeing Corp. v. NLRB, 482 U.S.
27 (1987). Continuity in the work force is established if
the predecessor employed a majority of the successor’s
employees. 1d. at 41. The Board gauges the union’s
majority status at the time when a “substantial and repre-
sentative complement” of employees has been hired.
Grane Healthcare Co., 357 NLRB 1412 (2011), enfd.
712 F.3d 145 (3d Cir. 2013), (citing Fall River, 482 U.S.
at 40). With respect to continuity of the business enter-
prise, the Board considers “whether the business of both
employers is essentially the same; whether the employ-
ees of the new company are doing the same jobs in the
same working conditions under the same supervisors;
and whether the new entity has the same production pro-
cess, produces the same products, and basically has the
same body of customers.” Fall River Dyeing Corp. v.
NLRB, 482 U.S. at 43.

In assembling its work force, a successor “may not re-
fuse to hire the predecessor’s employees solely because
they were represented by a union or to avoid having to
recognize the union.” U. S. Marine Corp., 293 NLRB
669, 670 (1989), enfd. 944 F.2d 1305 (7th Cir. 1991),
cert. denied 503 U.S. 936 (1992). To establish that a
successor has engaged in discriminatory hiring in viola-
tion of Section 8(a)(3), the General Counsel must show
that the employer failed to hire employees of its prede-
cessor and was motivated by union animus. Planned
Building Services, Inc., 347 NLRB 670, 673 (2006). The
burden then shifts to the employer to show that it would

not have hired the predecessor’s employees even in the
absence of an unlawful motive.*

If an employer is found to have discriminated in hir-
ing, the Board assumes that, but for the unlawful dis-
crimination, the successor would have hired the prede-
cessor employees in their unit positions. 1d. at 672 (cit-
ing Love’s Barbeque Restaurant No. 62, 245 NLRB 78,
82 (1979), enfd. in relevant part sub nom. Kallmann v.
NLRB, 640 F.2d 1094 (9th Cir. 1981)). The Board also
assumes that the union would have retained its majority
status. State Distributing Co., 282 NLRB 1048 (1987).
Consequently, if the successor employer has refused to
recognize and bargain with the union, it will be held to
have violated Section 8(a)(5) and (1) of the Act and will
be disqualified from setting initial terms and conditions
of employment for the new work force. Planned Bldg.,
347 NLRB at 674 (citing Love’s Barbeque, 245 NLRB at
82).

% An unlawful refusal to hire may be shown by a lack of a convinc-
ing rationale for the refusal to hire, inconsistent hiring practices, or
overt acts, or conduct evidencing a discriminatory motive; and evidence
supporting a reasonable inference that the new owner conducted its
staffing in a manner precluding the predecessor’s employees from
being hired as a majority of the new owner’s overall work force.
Planned Bldg., 347 NLRB at 673 (quoting U.S. Marine, 293 NLRB at
670).

The U.S. Marine case is particularly instructive here and rebuts our
dissenting colleague’s suggestion that an unlawful motive to avoid a
successor bargaining obligation cannot be shown where a successor
ultimately hires a majority of the predecessor’s employees. The re-
spondent successor in that case falsely projected that the number of
employees that would comprise its full work force would be twice the
size of the predecessor’s bargaining unit. Based on this “false full-
complement projection,” the respondent rehired a majority of the pre-
decessor’s employees but stopped at the point that they would become
a majority of its enlarged “fabricat[ed]” bargaining unit. The Board
found (293 NLRB at 671) that the respondent’s failure to rehire remain-
ing employees of the predecessor “was a necessary and integral part of
the Respondents’ attempt to avoid an obligation to recognize and bar-
gain with the Union” and violated Sec. 8(a)(3) and (1).

Here, as in U.S. Marine, CNN’s hiring process was motivated by the
intention to avoid its successor bargaining obligation. Although CNN
did not falsely project a bargaining unit larger than the historical TVS
bargaining unit, it erroneously contended, contrary to the judge’s find-
ing and substantial precedent, Trident Seafoods, Inc. v. NLRB, 101 F.3d
111, 118 (D.C. Cir. 1996), and Banknote Corp. of America, 315 NLRB
1041, 1043 (1994), enfd. 84 F.3d 637, 647 (2d Cir. 1996), that the only
appropriate unit was a much larger one that consisted of the TVS em-
ployees and its own production employees. Based on this erroneous
projection, CNN conducted its hiring process in the same discriminato-
ry manner as in U.S. Marine to ensure that the number of TVS employ-
ees that it hired would not constitute a majority of the larger unit that it
believed appropriate. In doing so, the number of TVS employees that it
hired constituted a majority of the historical TVS bargaining unit that
remained appropriate after CNN took over operations from TVS.
However, by refusing to hire additional TVS employees to avoid a
successor bargaining obligation, based on its erroneous position regard-
ing the size of the appropriate unit, CNN violated Sec. 8(a)(3) and (1).



CNN AMERICA, INC. 457

a. The 8(a)(3) discriminatory hiring

The evidence of animus in this case is overwhelming,
as is the evidence that CNN’s explanations for its con-
duct were pretextual. Substantial evidence of CNN’s
union animus is its termination of the ENGAs. The em-
ployees at the DC and NYC bureaus had lived through
substantial technological changes, most notably going
from videotape to digital media, and then from digital to
HD, with ever increasing reliance throughout on sophis-
ticated computer programs. As stated above, CNN never
terminated or directed the termination of any TVS unit
employee for failing to keep up with those changes or
inability to perform the work. And when it terminated
the TVS contracts, after secretly deciding to do so, CNN
personnel went out of their way to praise the abilities of
the two bargaining unit work forces. In the face of that
evidence, CNN’s claim that it brought the work in-house
in order to keep up with technological change was, as the
judge found, pretextually false. Lucky Cab Co., 360
NLRB 271, 274-275 (2014) (evidence of pretext may be
used to show discriminatory motivation).

The numerous 8(a) (1) statements made by CNN offi-
cials also establish union animus. They complained re-
peatedly about the labor costs and “rules and regulations”
imposed on CNN by virtue of the collective-bargaining
agreements with the Union. And, as illustrated above,
when the termination of the ENGAs was announced,
they repeatedly told TVS employees that operations un-
der CNN would be “nonunion.”®

%7 The 8(a)(1) statements, discussed more fully below, consisted of:

e NYC Bureau Chief Karen Curry’s statement to employees that
CNN was terminating the ENGAs and bringing the technical
services jobs in-house so that it “can work much easier with
both the crews and the technical people; that in order to make it
smoother, [CNN] needed to get rid of [TVS, because TVS]
came with rules and regulations; that by getting rid of [TVS],
then they can have more control of the technical people; and
that CNN would not tolerate a union in its work force.”

e NYC photojournalist Manager Jeff Kinney’s statement to em-
ployees that their employment with TVS disqualified them
from employment with CNN; telling TVS field cameraman
James Peithman that CNN “could not hire [him] to do free-
lance work because of his affiliation with the Union.”

e NYC Operations Manager Lou Strauss’ statement to employ-
ees that CNN intended to operate its NYC technical work force
without a union at the end of the ENGA, and his additional
confirmation that it was safe for employees to assume that the
Union “won’t be back at CNN.”

e CNN DC White House Executive Producer Danielle Whelton’s
statement to TVS cameraman Tim Garraty that there would be
no union at the DC bureau after CNN hired its own technical
work force; when Garraty asked where the Union fit into
CNN’s future plans, Whelton replied that there would be “no
Union” when CNN took over because there would “be no role
for the Union.

The evidence concerning CNN’s staffing of the DC
and NYC bureaus, however, provides the principal evi-
dence of its unlawful discrimination against TVS em-
ployees in order to avoid a successorship bargaining ob-
ligation. As shown above, CNN, which plotted the ter-
mination of the ENGAs in secret, deliberately changed
every bargaining unit job and position qualification with
the expressed purpose of getting out from under the Un-
ion’s jurisdiction. The change also had the effect, no
doubt intended, of minimizing the significance of the
bargaining unit employees’ prior experience when they
applied for the “new” jobs.

As the record also shows, once the actual hiring began,
there were numerous instances of interview-
ing/debriefing/hiring disparities that adversely affected
TVS applicants. In every job category, as detailed in the
judge’s decision, hiring managers ignored ostensibly
governing protocols intended to ensure the objectivity of
the behavioral interviewing process. At the beginning,
they interviewed non-TVS applicants who were either
rejected by their recruiters as unqualified after screening
or who were never screened at all.*® As discussed above,
one such example was non-TVS photojournalist appli-
cant Jeremy Moorhead who did not pass recruiter Rick
Denius’ screening because he lacked the requisite 3 years
of experience. Atlanta-based photojournalist Manager
Dan Young ignored Denius’ report and set up an inter-
view with Moorhead. Director of Newsgathering Matt
Speiser interviewed Moorhead in person; Young, who
had already pushed for Moorhead’s reconsideration, par-
ticipated by telephone. Young gave Moorhead two 5s
and three 4s in the photojournalist rating criteria. Speiser
gave Moorhead one 4 and three 3s. In the debriefing ses-
sion, Young ranked Moorhead the 15th most desirable
candidate; other hiring managers ranked him 27th. Notes
from the debriefing session listed NLE as one of Moor-
head’s strengths, but nothing about NLE appeared on
Moorhead’s resume. The spread sheets tracking the can-
didates during the interviewing process inexplicably gave
Moorhead credit for 5 years of experience. CNN hired
Moorhead as a photojournalist. As also noted above,
CNN interviewed and ultimately hired CNN employees
who did not even apply for the positions in the DC and
NYC bureaus.

There is little evidence that any of CNN’s hiring man-
agers consulted with CNN producers, editors, and report-
ers who were familiar with the work of the TVS camer-

% CNN hired an entire category of BIT senior engineers without
subjecting them to the behavioral interviewing process. Those employ-
ees had formerly worked as CNN satellite truck operators.



458 DECISIONS OF THE NATIONAL LABOR RELATIONS BOARD

amen.*® But when they did so, they ignored favorable
assessments they received. Hiring managers, however,
had no hesitation in soliciting favorable assessments of
non-TVS applicants. For example, Atlanta-based Hiring
Manager Anne Woodward, who was the only person
interviewing candidates for audio designer in DC, asked
CNN Atlanta managers about the job performance of
some applicants from Atlanta. Woodward made no such
inquires about any of the TVS applicants that she inter-
viewed. TVS DC unit engineers, who applied for
BIT/engineer positions, fared no better at the hands of
CNN DC Director of Engineering Tu Vu, who knew
their work intimately and was the only DC manager on
the BIT/engineering hiring committee. Vu acknowl-
edged that he did not, at any time during the BSP, “try to
steer the discussion by touting the strengths of TVS em-
ployees whose working history [he] knew.”

Kellie Clarke, an independent human resources expert
hired by CNN to coordinate the DC hiring, and who was
later called by CNN as a witness, testified about other
disparities and anomalies in the hiring. According to
Clarke, after the interviews, she received and used the
hiring managers’ raw interview notes and scores for each
candidate to generate spread sheet summaries of individ-
ual applicants’ ratings, and the cumulative averages for
all applicants in the specific job categories. Before the
debriefing sessions for each job category, Clarke sent
those summaries to CNN DC’s top executives; to the
hiring managers for the respective job category; to CNN
Atlanta-based Cindy Patrick and Attorney Lisa Reeves;
and to Turner Recruitment Manager Lauren Kile. After
the debriefing sessions, the managers returned those
summaries to Clarke with notes reflecting their discus-
sions and selections. Clarke used the information on
those returned spread sheets to update the master spread
sheets. But she noticed that “some of those returned
spread sheets were altered; the averages were different
and the ratings had been changed.” Clarke said the
changes baffled her, and she “re-calculated the numbers
to check for accuracy, and there was not a single error in
[her] calculations.” She reported the discrepancies to
CNN HR Director Tim Taylor. There is no evidence that
he did anything about them.

Once the hiring managers selected the candidates for
job offers, Clarke was responsible for checking their ref-
erences. Turner Recruitment Manager Kile instructed
Clarke to check the references for non-TVS candidates
first. Clarke “ran into a lot of problem with the profes-

* As DC and NYC employees of CNN who worked closely with the
technical employees, in some cases for years, their assessments would
have been worthy of consideration.

sional references” listed on resumes of the non-TVS can-
didates: some of the businesses had closed; many of
those candidates had given incorrect phone numbers for
their references; and for those that gave correct phone
numbers, “frequently the professional references were
very negative.” Clarke sought advice about how to han-
dle the negative professional references, and Kile in-
structed her to ask the affected non-TVS candidates for
“personal references.” Clarke testified that “this was the
first time in [her] 17-year HR experience that [she] had
been instructed to revert to personal references when
there [were] negative professional references.” She add-
ed that “some personal references called out of the blue
to vouch for non-TVS applicants.” As instructed, Clarke
checked the TVS candidates’ references last, and none
received a negative reference. Clarke stated that follow-
ing the completion of the DC recruiting, CNN asked her
to help repeat the recruiting success in NYC, but she
declined.*

Many CNN employees applied for the jobs in DC and
NYC, and CNN hired every one of them. It allotted and
paid relocation expenses for senior photojournalist can-
didates, ranging from $8000 for those from domestic
bureaus, to $11,000 plus for those from its London bu-
reau. It had difficulty getting U.S. work authorizations
for some of its international candidates and ultimately
hired an expert to handle the immigration and visa issues.
Meanwhile, it did not hire about 55 of 120 TVS bargain-
ing unit employees in NYC, and about 38 of 86 TVS
bargaining unit employees in DC, all of whom were per-
forming the very work that CNN was going to continue,
some of them with many years of experience handling
the bureaus’ most important assignments.”  Although
CNN managers who supervised TVS’ most active union
members at the DC bureau praised them as some of TVS
most skilled technicians, CNN did not hire any of them.

As also illustrated above, CNN’s focus on “growth”
candidates led to unusual hiring decisions. Growth can-
didates, many lacking in the skills necessary for their
positions, were often hired over much higher-rated TVS
employees. Like the judge, we regard CNN’s emphasis
on growth candidates as a poorly concealed effort to re-
fuse to hire TVS employees.

In sum, the judge correctly reasoned that CNN’s hiring
managers’ inconsistent application of their ostensibly

0 As noted above, CNN claims to have lost documents created dur-
ing the debriefing sessions.

“L 1t is unclear if the number of TVS candidates who were not hired
included those who refused job offers (a few did). In addition, as noted
above, whether every single TVS technician applied for a BSP job is
also unclear. For example, of the four DC couriers, the record includes
job application information for only two.



CNN AMERICA, INC. 459

objective guidelines of “behavioral interviewing”
evinced discriminatory motivation. Based on this and
the other evidence of CNN’s discriminatory motive dis-
cussed above, we agree with the judge’s finding that
CNN’s decision to terminate its arrangements with TVS
and the Bureau Staffing Program were all part of a plan
to replace a functioning union work force with a nonun-
ion work force. We further agree with the judge that
CNN'’s reasons for failing to hire the TVS technicians
were all pretextual, and that it has therefore failed to es-
tablish that it would not have hired the technicians absent
its union animus. We therefore affirm his finding that
CNN’s refusal to retain TVS employees violated Section
8(a)(3).
b. The 8(a)(5) and (1) violations

We agree with the judge that CNN was a successor
employer. As recounted above, on the day following the
termination of the ENGAs, CNN continued the same
business operations with employees who performed the
same work, at the same locations, and using the same
equipment, as the TVS technicians. Accordingly, as con-
tinuity of the business enterprise and the work force was
established, CNN was a successor and was obligated to
recognize and bargain with the Union. Thus, by failing
to do so and implementing unilateral changes in terms
and conditions of employment, CNN violated Section
8(a)(5) and (1).

I1l. SHIFT SUPERVISORS

CNN argues that, even assuming it had a successorship
bargaining obligation, it had no obligation to bargain
over those individuals denominated shift supervisors by
TVS. The judge rejected that argument, finding the shift
supervisors to be employees under the Act. We agree.

A. Facts

The collective-bargaining agreements provided for
TVS to designate skilled, experienced, and versatile
hands-on bargaining unit studio and control room em-
ployees as “shift supervisors” in NYC, as “master con-
trollers” in DC, and as engineer-in-charge (EIC) in both
bureaus (collectively referred to here as “shift supervi-
sors”). The collective-bargaining agreements also pro-
vided that shift supervisors and other unit employees
assigned to “work in a high job category on a temporary
basis” would receive contractually mandated hourly or
weekly wage increases for the time spent on those as-
signments. In fact, all such designations were temporary;
TVS routinely “rotated” those individuals back to their

employee positions when their shift supervisory assign-
ments ended. *?

Shift supervisors at both bureaus handled identical re-
sponsibilities. They assisted the TVS managers with
assignments and technical troubleshooting duties in the
control rooms and studios. Shift supervisors begin their
assignments by using the daily rundowns, prepared by
CNN and TVS managers. By the time the shift supervi-
sors received those rundowns, TVS managers had al-
ready assigned the technicians to cover all the permanent
or semipermanent tasks, such as those at CNNfn, CNN
en Espanol, “Crossfire,” and the White House. For the
unassigned tasks, the shift supervisor followed an estab-
lished pattern of assignments, based on employees’
availability and the shift supervisors’ knowledge of their
coworkers’ skills, to decide which employees would
work on “day-to-day, short-term, trouble calls,” e.g., who
would operate the pedestal camera or who would operate
the robotic camera.

One of the shift supervisors” main responsibilities was
to notify a TVS manager when a technician called in
sick. The TVS manager then arranged for a substitute to
cover the absent worker. Occasionally, when the TVS
manager had difficulty finding a substitute, the TVS
manager would suggest that the shift supervisor handle
the assignments on his own. Also occasionally, a shift
supervisor told employees to stay late to finish a task, but
only after the shift supervisor informed a TVS manager
of the proposed overtime and after the TVS manager, in
turn, obtained CNN’s approval for the overtime.

Shift supervisors were also responsible for setting up
the control room, handling technical troubleshooting
such as “patching certain audio and video,” and ensuring
that all employees were in their appropriate positions.
But the collective-bargaining agreement provided:
“While shift supervisors are expected to report to TVS
management regarding problems affecting the job per-
formance of employees assigned to them, shift supervi-
sors are not authorized to discipline or effectively rec-
ommend discipline of those persons. It is the job of TVS
management to investigate and discipline.” Unit em-
ployees assigned as weekend shift supervisors called
TVS managers at home for guidance on handling non-
routine situations.

Engineer-in-charge (EIC), a designation used only in
the DC bargaining unit, was the engineering depart-
ment’s equivalent of a shift supervisor. EICs were re-
sponsible for the technical aspects of live shoots or

“2 For example, the record shows that shift supervisors Jimmy Suis-
sa, Ralph Marcus, and Dennis Norman resumed their regular duties
once the shows on which they were assigned as shift supervisors were
over.



460 DECISIONS OF THE NATIONAL LABOR RELATIONS BOARD

shows. For example, from February 2002 to December
2003, TVS engineer Dennis Norman was the EIC during
the filming of “Crossfire” at the George Washington
University campus. Norman ensured that “Big Red,” the
onsite microwave production truck, worked properly.
The EIC designation was not used in NYC, but senior
engineers in that bureau worked on high-profile shows in
the control room and some were stationed at the 6th Av-
enue studio to handle onsite engineering problems.

B. Analysis

Section 2(11) of the Act defines a “supervisor” as “an
individual having authority, in the interest of the em-
ployer, to hire, transfer, suspend, layoff, recall, promote,
discharge, assign, reward, or discipline other employees,
or responsibly to direct them, or to adjust their grievanc-
es, or effectively to recommend such action, if in connec-
tion with the foregoing the exercise of such authority is
not a merely routine or clerical nature, but requires the
use of independent judgment.” The party asserting su-
pervisory status bears the burden of proof. Oakwood
Healthcare, 348 NLRB 686, 694 (2006).

We affirm the judge’s finding that CNN failed to prove
TVS shift supervisors possessed any of the statutory su-
pervisory indicia. As an initial matter, the “shift supervi-
sor” designation in and of itself is neither a legal con-
struct nor indicative of statutory supervisory status. Ra-
ther, as shown above, it derived from the collective-
bargaining agreements between TVS and the Union, and
it referred only to the designation of certain employees as
shift supervisors on an as-needed basis. And, as in an
April 2, 2002 memo, TVS often reminded the employees
that the shift supervisors were bargaining unit employees
and lacked any “genuine management prerogatives.” See
Oakwood Healthcare, Inc., 348 NLRB at 690 (“[T]he
Board has long held that job titles and descriptions pre-
pared by employers are not controlling; rather the Board
looks to the authority actually possessed and the work
actually performed by the alleged supervisor.”); Heritage
Hall, E.P.I. Corp., 333 NLRB 458, 458-459 (2001)
(same); see also Health Resources of Lakeview, 332
NLRB 878, 878 (2002) (citing St. Francis Medical Cen-
ter-West, 323 NLRB 1046 (1997) (temporary assumption
of supervisory duties insufficient to establish supervisory
status).

It is true that bargaining unit shift supervisors assisted
TVS managers with “staffing,” to the extent that they
helped to fill in unassigned day-to-day or short-term
tasks on the rundowns. But to do so, shift supervisors
essentially followed an established pattern of assign-
ments—who had done the specific assignment before—
and relied on their knowledge of their coworkers’ skills.
We agree with the judge that in performing that task

within those limits, the shift supervisors did not exercise
independent judgment. See, e.g., KGW-TV, 329 NLRB
378, 381-382 (1999) (assignment editors’ responsibility
of matching particular stories with the right reporters and
photographers not supervisory; no independent judgment
required where assignments based on well-known em-
ployees’ skills and the assignment process was a collabo-
rative effort). The record also conclusively establishes
that shift supervisors had no authority to discipline or
effectively recommend the discipline of other employees.

In sum, CNN failed to establish that the shift supervi-
sors exercised any of the supervisory criteria of supervi-
sory status. The judge therefore reasonably determined
that the shift supervisors were bargaining unit employ-
ees.

IV. CNN’S “NO UNION” STATEMENTS

The judge found that certain statements by CNN man-
agers violated Section 8(a)(1) of the Act. We affirm each
of those findings.

A. Legal Principles

In Advanced Stretchforming International,*® the Board
held that

A statement to employees that there will be no
union at the successor employer’s facility blatantly
coerces employees in the exercise of their Section 7
right to bargain collectively through a representative
of their own choosing and constitutes a facially un-
lawful condition of employment. Nothing in Burns
suggests that an employer may impose such an un-
lawful condition and still retain the unilateral right to
determine other legitimate initial terms and condi-
tions of employment. A statement that there will be
no union serves the same end as a refusal to hire
employees from the predecessor’s unionized work
force. It “block][s] the process by which the obliga-
tion and rights of such a successor are incurred.”
[Citations omitted.]

1. Karen Curry’s statement

We affirm the judge’s finding that CNN violated the
Act when NYC Bureau Chief Karen Curry stated to em-
ployees that CNN had to “get rid of” TVS because it
came with union “rules and regulations . . . .” That re-
mark, made during a September 29, 2003 meeting to
discuss CNN’s announcement that same day of its termi-
nation of the ENGAs and implementation of the Bureau

3 323 NLRB 529, 530—531 (1997), enfd. in part on other grounds,
remanded in part 208 F.3d 801 (9th Cir. 2000), amended and supersed-
ed on rehearing and enfd. in relevant part 233 F.3d 1176 (9th Cir.
2000), cert. denied 534 U.S. 948 (2001), remanded by the Board 336
NLRB 1153 (2001).


https://a.next.westlaw.com/Link/Document/FullText?findType=Y&serNum=2000091299&pubNum=506&originationContext=document&transitionType=DocumentItem&contextData=(sc.Keycite)

CNN AMERICA, INC. 461

Staffing Plan, imparted the coercive message that CNN
would not do business with the Union.

We reject CNN’s claim that because TVS employee
Barbara Morrisey-Marquez could not identify Curry as
the speaker, the finding was based on speculation. The
claim is meritless, as the judge’s finding is supported by
Curry’s own admissions and the testimony of CNN Vice
President of Technical Operations Jeffrey Polikoff. Cur-
ry testified that she conducted and spoke at four meet-
ings, one of which was the 4 p.m. meeting at issue. Poli-
koff testified that he attended the 4 p.m. meeting and that
Curry was the only female who spoke. Morrisey-
Marquez attended the 4 p.m. meeting at which, she testi-
fied, “a female” spoke about the changes, including get-
ting rid of TVS and union rules. Based on those state-
ments, in addition to Morrisey-Marquez’ contemporane-
ous notes of what was said at the meeting, the judge had
ample reason to credit Morrisey-Marquez’ account and
discredit Curry’s denial.

2. Jeff Kinney’s statement

We affirm the judge’s finding that CNN violated the
Act when NYC photojournalist Manager Jeff Kinney
stated to TVS cameraman Jonathan Smith that his em-
ployment with TVS disqualified him from employment
with CNN. As detailed in the judge’s decision, Kinney
and Smith had a series of conversations about Smith’s
continued employment before and after the termination
of the TVS contracts. Smith asked Kinney several times
about obtaining freelance work after CNN took over. At
one point, Kinney told Smith that CNN was hiring cam-
eramen who owned their own gear, which Smith said he
had. Smith then asked if his union membership was a
problem. Kinney replied, “That’s good to know,” and
promised to check with the “higher ups.” Approximately
3 weeks later, Smith called Kinney, who stated that be-
cause of Smith’s “prior relationship with TVS and the
Union, CNN would not be able to offer him freelance
work.”

CNN does not dispute that Kinney made the statement
attributed to him. Instead, it challenges the judge’s find-
ing on the grounds that the statements could not be
deemed unlawful coercion because Kinney had no role in
planning the BSP, was a newly hired photojournalist
manager, and therefore had no reason to know CNN'’s
motivation. However, as CNN’s own account establish-
es, Kinney made the statement months after his employ-
ment as the Bureau Staffing Plan’s photojournalist man-
ager began. Kinney was unquestionably an agent of
CNN at the time of the statement, and, given Kinney’s
managerial status, the judge reasonably found that his
statement was both unlawful and an admission of unlaw-
ful motivation. See Reliant Energy, 357 NLRB 2098,

2098, 2102 fn. 6, 26 (2011) (agent’s admissions admissi-
ble). CNN also argues that Kinney’s statement was “ir-
relevant” because it was made in March or April 2004,
“long after” the TVS contracts ended and CNN’s work
force was hired. That fact hardly diminishes the coercive
nature of the statement.

3. Danielle Whelton’s statement

We affirm the judge’s finding that CNN violated the
Act when White House Executive Producer Danielle
Whelton told TVS cameraman Tim Garraty that there
would be no union at the DC bureau after CNN hired its
own technical work force. On September 29, 2003, im-
mediately after CNN announced the termination of the
ENGAs, Whelton called Garraty to her office to discuss
the termination. In response to Garraty’s question about
where the Union fit into CNN’s future plans, Whelton
replied that there would be “no union” when CNN took
over because there would “be no role for the Union.”

CNN argues that because Whelton also told Garraty
that CNN intended to hire all of TVS’ staff, and Garraty
knew of the principle of union recognition based on the
“50% rule,” he must have known that Whelton’s no-
union statement was a contradiction in terms. \We regard
that argument, too, as specious. “No union” means no
union, regardless of what else Whelton said in the course
of the conversation.

4. Lou Strauss’ statement

We affirm the judge’s finding that CNN violated the
Act when NYC Operations Manager Lou Strauss told
employees that CNN intended to operate its NYC tech-
nical work force without a union at the end of the TVS
contract. During Strauss’ interview of unit employee Jon
Ford for a job with CNN, Ford mentioned the stresses
that “a lot of my friends who had families and mortgages
to pay” were experiencing because of uncertainty about
obtaining employment with CNN. Strauss replied that
“everything would be okay, there is nothing to worry
about.” Ford asked if it was “a safe assumption to say
the [UInion won’t be back at CNN.” Strauss replied,
“Yes, that’s a safe assumption to make.”

CNN challenges the judge’s finding by pointing out
that Ford, not Strauss, raised the union issue, and Ford
did so even after Strauss assured him that everything
would be okay. These challenges are meritless. Strauss’
statement was unlawful regardless of who first raised the
issue and whatever Strauss may have said to put Ford’s
mind at rest.

CNN also contests the judge’s decision to credit Ford
over Strauss’ denial. Among other reasons for crediting
Ford, the judge observed that Strauss denied interviewing
Ford despite having before him at the hearing a company



462 DECISIONS OF THE NATIONAL LABOR RELATIONS BOARD

exhibit that showed that he had. The judge noted that
Strauss similarly denied interviewing another TVS em-
ployee, Neal Rivera, when documentation showed that
he had.

V. THE GENERAL COUNSEL’S EXCEPTIONS

The General Counsel urges the Board to find addition-
al 8(a)(1) violations that the judge discussed but, the
General Counsel asserts, inadvertently failed to include
in his conclusions of law. The General Counsel supports
that request by citing South State Builders, 339 NLRB
465, 465 fn. 1 (2003), and Wake Electric Membership
Corp., 338 NLRB 298, 299 (2003). Both cases provide
that where the Board finds such omissions are inadvert-
ent, it shall “modify the Conclusions of Law, Order, and
notice to substitute [the omitted] descriptions.” The
General Counsel also urges the Board to modify the lan-
guage the judge used in setting forth some of the 8(a)(1)
findings.

We find it unnecessary to pass on all but one of these
specific exceptions. It is understandable in this case that
the General Counsel wants to “throw the book” at CNN.
But the findings sought by the General Counsel would be
cumulative and would not materially affect the remedy.

The one exception is the General Counsel’s request
that the Board find that CNN violated the Act when it
informed its NYC employees that CNN “would not tol-
erate a union in its workforce.” Although the judge’s
finding regarding CNN NYC Bureau Chief Curry’s con-
duct on September 29, 2003, arguably subsumes that
finding, we will add the quoted language to the conclu-
sions of law and amend the Order and notice according-
ly.

The General Counsel also contends that the judge in-
correctly failed to include cease-and-desist language in
the Order for all the specific 8(a)(1) violations. Again,
we deem this unnecessary. We are satisfied that the or-
der, which includes a provision enjoining CNN from
“[i]n any other manner interfering with, restraining and
coercing employees in the exercise of the rights guaran-
teed them by Section 7 of the Act,” adequately addresses
the violations at issue.

Last, the General Counsel contends that the judge in-
correctly failed to include language in the notice con-
cerning the remedies for the 8(a)(1) violations. We grant
that exception and, in our Order, correct this omission.

AMENDED CONCLUSIONS OF LAW

1. Substitute the following for the judge’s Conclusions
of Law 2.

“2. As a joint employer, the Respondent violated Sec-
tion 8(a)(5) and (1) by refusing and failing to comply
with the collective-bargaining agreements between TVS

and Local 31 and between TVS and Local 11 after the
Respondent terminated the contracts with TVS at both its
DC and NYC bureaus.”

2. Insert the following as Conclusions of Law 3 and
renumber subsequent paragraphs accordingly.

“3. The Respondent violated Section 8(a)(5), (3), and
(1) by failing to give the Union notice and an opportunity
to bargain over the decision to terminate its contracts
with TVS at both its DC and NYC bureaus, by refusing
the Union’s requests for bargaining over the effects of
that decision, and by discharging the TVS technicians
because of their union affiliation and to avoid its obliga-
tion to bargain with the Union.”

AMENDED REMEDY

In addition to the remedies provided in the judge’s de-
cision, we shall order the Respondent to make unit em-
ployees whole for any loss of earnings and other benefits
suffered as a result of its unilateral changes. This make-
whole remedy applies to all unit employees who were
employed by the Respondent at its DC and NYC bureaus
and whose wages and benefits were affected by the Re-
spondent’s refusal to apply the terms of the collective-
bargaining agreements between TVS and the Union after
the Respondent terminated its contracts with TVS. The
make-whole remedy shall be computed in accordance
with Ogle Protection Service, 183 NLRB 682 (1970),
enfd. 444 F.2d 502 (6th Cir. 1971), with interest as pre-
scribed in New Horizons for the Retarded, 283 NLRB
1173 (1987), compounded daily as prescribed in Ken-
tucky River Medical Center, 356 NLRB 6 (2010).

In addition, we shall order the Respondent to compen-
sate the bargaining unit employees for the adverse tax
consequences, if any, of receiving lump-sum backpay
awards and to file a report with the Social Security Ad-
ministration allocating the backpay awards to the appro-
priate calendar quarters for each bargaining unit 